Studenten particuliere woningen betalen nog steeds te veel

Van de bijna 18.000 studenten die in Utrecht een particuliere woning huren, vroegen er vorig jaar 470 aan het Huurteam Utrecht of zij niet te veel betaalden. In 93 procent van de gevallen bleek hun huur inderdaad hoger dan volgens de huurprijswetgeving mag. Gemiddeld betaalden Utrechtse studenten 156 euro per maand meer dan de geadviseerde maximale huurprijs. Dat bedrag is hoger dan in 2015. Toen betaalden de studenten die bij het Huurteam aanklopten gemiddeld 130 euro te veel.

Steeds vaker gesjoemel met servicekosten
Het Huurteam Utrecht heeft als doel de huurprijs van particuliere kamers en woningen in overeenstemming te brengen met de kwaliteit. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de kale huur van woningen, maar ook naar de servicekosten die een verhuurder vraagt. Verhuurders blijken hier steeds vaker mee te sjoemelen, merkt het Huurteam. In sommige gevallen werd wel tot 400 euro per maand aan servicekosten gevraagd. Het team adviseerde daarom 26 procent van de studenten hun huisbaas een jaarafrekening van de servicekosten te laten maken en zette huurders aan teveel betaalde servicekosten terug te vragen. De andere twee meest geadviseerde acties waren: huurverlaging (27 procent) en de huisbaas vragen onderhoud te plegen (18 procent).

Het Huurteam Utrecht komt niet uitsluitend in actie op initiatief van huurders, maar houdt ook de vinger aan de pols bij verhuurders die eerder te veel huur vroegen. Van de vijfhonderd oude adressen die het Huurteam in 2016 bezocht, bleek 10 procent van de verhuurders opnieuw een te hoge huurprijs te vragen. Verhuurders verhogen de huurprijs weer als een nieuwe huurder de woning betrekt.

Zeventien huurders geintimideerd
70 procent van de studenten besloot naar aanleiding van het advies van het Huurteam ook daadwerkelijk stappen te ondernemen richting zijn of haar verhuurder. De rest deed dit niet. Studenten gaven als reden dat ze op korte termijn zouden verhuizen of dat zij problemen met hun verhuurder wilden voorkomen. Dat dit laatste een gegronde angst is, blijkt uit het feit dat zeventien huurders rapporteerden door hun huisbaas geïntimideerd te worden. Zo kregen sommige Utrechtse studenten te maken met dreiging tot huisuitzetting, treiterijen zoals het afsluiten van internet, gas, licht en/of water of huisvredebreuk. Ook liepen bij sommige huizen ongure types rond na de klacht van de huurder. Minstens de helft van de geïntimideerde studenten verhuisde daardoor.