Studenten schrikken van politie in hun bibliotheek

Zit je braaf te studeren in de bieb, zie je opeens enkele nerveuze agenten voorbij schieten. Het hele complex blijkt bovendien hermetisch afgesloten. Dan schrik je toch wel even in deze roerige tijden. Het overkwam de bezoekers van de UB Binnenstad donderdagavond.

‘Politieagenten in achtervolging door de UB Binnenstad. Notoire boekendieven?’ Op Facebook werd een beetje lacherig gedaan over de aanwezigheid van agenten in de bibliotheek.

Toch leidde de politie-inzet in de UB Binnenstad ook tot onrust bij bezoekers, meldt een woordvoerder van de beveiligingsdienst. Bij alle uitgangen stonden agenten geposteerd die iedereen die het gebouw wilde verlaten, controleerden. Wat er precies aan de hand was, bleef voor de universitaire security-medewerkers onduidelijk.

Uiteindelijk bleek het allemaal weinig om het lijf te hebben, meldt een politiewoordvoerder. De politie was op zoek naar een persoon die eerder op de avond elders in de Utrechtse binnenstad met een vals bankbiljet had betaald. Op camerabeelden was een man gezien die aan het signalement voldeed. Toen duidelijk was dat deze persoon in de UB aanwezig was, besloot de politie in te grijpen. Bij aanhouding bleek echter dat de man in de UB níet de verdachte was.

Even later was er overigens nog een ander incident op de Drift, zo meldt de politie. Een man reed met zijn auto in op een groepje studenten om vervolgens boos weg te rijden. Niemand raakte bij deze actie gewond.