Studentenbalie UU for U is open

Heidelberglaan 6 in De Uithof, tussen de boekwinkel en Casa Confetti

Het nieuwe service- en informatiecentrum voor scholieren en studenten is dinsdag geopend. Het centrum waar studenten met allerhande vragen over studeren in Utrecht terechtkunnen, heet: 'UU for U, Student Services'.

Vorig jaar zomer werden de plannen bekend voor een nieuwe informatiebalie aan de Heidelberglaan in De Uithof. Hier zijn verschillende diensten voor studenten en scholieren gecombineerd.

Zo kunnen scholieren en schooldecanen langskomen om inlichtingen in te winnen over studeren aan de Utrechtse universiteit. Studenten vinden er informatie over studeren in Utrecht en het studentenleven, maar ze kunnen er ook terecht als ze problemen hebben met universitaire ict-voorzieningen. Ook buitenlandse studenten worden er geholpen met vragen over woonruimte bijvoorbeeld.

Maar UU for U biedt meer. Centrum Studiekeuze dat onderin wooncomplex De Bisschoppen zit, houdt er eens per week spreekuur en studentenhuisvester SSH heeft interesse getoond om hier een spreekuur te houden voor buitenlandse studenten.

De drie spreekkamers kunnen voor verschillende doeleinden en door verschillende mensen worden gebruikt. Zo kan de studentendecaan, die een aantal verdiepingen boven het nieuwe centrum kantoor houdt, daar met cliënten afspreken. In de ruimte zijn ook enkele studiewerkplekken gerealiseerd waarvan 4 met een computer.

Heel druk is het sinds de opening nog niet geweest. De medewerkers van de zogeheten informatielijn waar middelbare scholieren tot nog toe alleen informatie konden krijgen via internet of de telefoon, heeft woensdag haar eerste ‘balieklant’ mogen begroeten. Voor de medewerkers is dat een nieuw aspect van hun werk.

De bekendheid van de balie moet nog groeien, zegt ook Susan Roos van de directie Communicatie & Marketing. Nu staan er voor de deur enkele banieren die de aandacht vestigen op UU for U, maar een toevallige voorbijganger kan uit de naam niet afleiden welke services hier zijn te halen. Er wordt nagedacht over manieren om dat te verbeteren.

Voor wie is de balie wanneer open:

Voor ICT-gerelateerde vragen is een medewerker van de ICT-servicedesk elke werkdag tussen 10 en 12 uur aanwezig. Bij deze medewerker kun je bijvoorbeeld terecht met vragen over wifi en Osiris.

Studenten Service waar je terecht kan voor vragen over studeren en het studentenleven, is elke werkdag geopend tussen 10 en 16 uur. Voorheen zat deze balie aan Heidelberglaan 8.

Aankomende bachelor- of masterstudenten die studievoorlichting willen, kunnen elke werkdag langskomen tussen 10 en 16 uur.

Centrum Studiekeuze voor studenten die twijfelen over de gekozen studie of bijvoorbeeld hulp nodig hebben bij het kiezen van een master, houdt spreekuur op dinsdag tussen 15.30 en 16.30 uur.

Wie graag op een studieplek wil zitten, kan elke werkdag tussen 10 en 17 terecht.