Studiesucces daalt in het hbo

Hbo’ers lijken steeds trager te studeren. Na vijf jaar heeft slechts de helft van hen een diploma op zak en is bijna een kwart afgehaakt.

Het lukt de hogescholen nog niet om de neerwaartse trend te keren, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Duizenden studenten lopen vertraging op of studeren helemaal niet af. Na zes jaar was voorheen zo’n 65 procent klaar, terwijl nu nog maar 59 procent het binnen die tijd redt. Dat scheelt bijna 5000 hbo’ers.

Ook lijken de laatste jaren iets meer hbo-studenten het bijltje erbij neer te gooien. Na zes jaar studeren is tegenwoordig 24 procent afgehaakt, terwijl dat er in eerdere jaren iets minder waren, soms zelfs maar 20 procent.

Bij de universiteiten schoot het studiesucces afgelopen jaar juist omhoog. Ze wijten dat onder meer aan het strikter scheiden van de bachelor- en masteropleiding. Ook de langstudeerboete was misschien een stok achter de deur: als studenten langer dan een jaar uitliepen, moesten ze immers 3000 euro extra collegegeld gaan betalen. Ze wisten nog niet dat de politiek die maatregel weer terug zou draaien.

Maar in het hbo valt hier allemaal niets van te merken. Ook de dreiging van de langstudeerboete kon de neerwaartse trend niet keren. Misschien heeft die boete het probleem zelfs verergerd. Decanen waarschuwden al dat de boete in het hbo averechts zou uitpakken.

Een andere verklaring is dat hogescholen strengere eisen zijn gaan stellen en dat minder studenten het niveau halen. In dat geval zijn de afhakers het offer dat de hogescholen brengen om de rest van de studenten meer waar voor hun geld te geven.

Mannen doen het in het hbo nog altijd slechter dan vrouwen. Na vijf jaar studeren is maar 42 procent over de eindstreep, tegen 58 procent van de vrouwen. Maar ook bij vrouwen kalft het studiesucces langzaam af.

Opvallend genoeg doen mbo’ers het aanvankelijk beter dan havisten: na vijf jaar is vijftig procent van de mbo’ers klaar, tegen 47 procent van de havisten. Maar beide groepen komen niet in de buurt van vwo’ers, waarvan na vijf jaar 66 procent is afgestudeerd.