SURFdrive is nu live voor UU-medewerkers: 100GB in een veilige cloud

Medewerkers van de Universiteit Utrecht hebben er sinds deze een cloud van 100GB bij, genaamd SURFdrive. De cloudopslagdienst is ontwikkeld als veilig alternatief voor Dropbox.

SURFdrive is door SURF ontwikkeld op verzoek van alle Nederlandse universiteiten, omdat bij commerciële diensten als Dropbox en Google Drive onduidelijk is waar de data worden opgeslagen en wat er vervolgens mee gebeurt. SURFdrive slaat bestanden op binnen de Nederlandse grenzen en zegt geen informatie aan derden te verstrekken.

Andere Nederlandse universiteiten rollen eveneens SURFdrive uit. Bedoeling is dat medewerkers en onderzoekers in het hoger onderwijs de dienst gaan gebruiken om simpel en veilig gegevens te delen. Bestanden kunnen ook gedeeld worden met gastgebruikers van buiten de universitaire wereld. Die gebruikers hebben alleen lees- en geen schrijfrechten.

Twee maanden geleden werd SURFdrive al aangekondigd, en deze week merkt een wakkere Twitteraar op dat de opslagdienst inmiddels toegankelijk is voor UU-medewerkers. Via het web, mobiele apps (iOS en Android) en een desktopclient krijg je met je Solis-id toegang tot 100GB gratis opslagruimte.

De SURFdrive-data blijven in Nederland. Data opslaan op servers van Amerikaanse bedrijven ligt namelijk gevoelig in sommige onderzoekskringen. Zo is er in Groningen grote ophef ontstaan omdat het universiteitsbestuur de mailaccounts van medewerkers wil uitbesteden aan Gmail. Bedrijven als computerconcern IBM en chemiebedrijf DSM zouden daar tegen zijn. Die bedrijven financieren Gronings onderzoek en zijn bang voor bedrijfsspionage.

SURFdrive is niet bedoeld om Dropbox te vervangen, maar als extra keuze voor onderzoekers, legt Walter van Dijk van SURFnet uit. "Er is nu meer keuzevrijheid. Gevoelige werkgerelateerde data kun je met SURFdrive veilig opslaan en delen. Voor andere data kun je andere diensten als Dropbox blijven gebruiken."

Net als Dropbox is SURFdrive cross-platform, dat wil zeggen: de applicatie werkt op alle platforms en apparaten. Henk Mos, programmamanager bij de directie Information and Technology Services van de UU: "Je kunt je bestanden altijd, overal en op alle apparaten raadplegen en delen. Dat sluit prima aan bij de ontwikkeling naar veilig werken waar en met wie je maar wilt."

Werkgevers kunnen met SURFdrive data ook beter binnenboord houden. Van Dijk van SURFnet: "Authenticatie gaat via je universitaire inloggegevens. Dus als je bij je werkgever vertrekt, dan verlies je ook de toegang tot de data."

Studenten hebben vooralsnog geen toegang tot SURFdrive. De Universiteit Utrecht heeft momenteel alleen een licentie voor medewerkers.

Tags: surf | ict