Taalliefhebbers opgelet: het Utrechts Studentendictee komt er weer aan

Menno Bentveld las vorig jaar het Utrechts Studentendictee voor. Dit jaar is het de beurt aan Jelle Brandt Corstius.

Op dinsdag 24 mei is de derde editie van het Utrechts Studentendictee. Het dictee wordt voorgelezen door schrijver en programmamaker Jelle Brandt Corstius.

Het dictee is een initiatief van taleninstituut Babel in samenwerking met DUB en de Universiteit Utrecht en vindt voor het derde jaar op rij plaats. Het dictee is toegankelijk voor Utrechtse studenten (Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht) en begint om 19 uur in de aula van het Academiegebouw.

De student met de minste fouten wint niet alleen de eeuwige roem maar ook een cheque van 500 euro. Afgelopen jaar won psychologiestudent Jesse van der Plas de prijs. Het jaar daarvoor Ellen Sinot, eveneens een psychologiestudent.

Dit jaar doet voor het eerst een groep hoogleraren mee aan het dictee. Zij strijden voor de eer. Onder anderen sociaal geograaf Rob van der Vaart, psycholoog Denise de Ridder en medisch historicus Frank Huisman zullen proberen zo foutloos mogelijk te schrijven. De vraag is natuurlijk of de best scorende student beter spelt dan de best spellende hoogleraar.

Het dictee wordt dit jaar voorgelezen door schrijver en programmamaker Jelle Brandt Corstius. Brandt Corstius komt uit een echt schrijversgezin. Hij is de broer van columniste Aaf Brandt Corstius en de zoon van schrijver Hugo Brandt Corstius. Over zijn vader heeft hij onlangs het boek As in Tas geschreven.

Studenten kunnen zich vanaf vandaag via de website van Babel inschrijven voor het dictee. Meld je ook aan voor het Facebook-evenement van het dictee.