Throughput lelijkste onderwijswoord

Throughput is verkozen tot het allerlelijkste onderwijswoord. Andere nominaties waren bijvoorbeeld profileringstransparantie, kennisvalorisatie en geharmoniseerde curriculumopzet.

De verkiezing was uitgeschreven door het blad van de Hogeschool Rotterdam, Profielen, ter ere van de honderdste editie. Iedereen kon stemmen via de website en Facebook.

Normaal gesproken is throughput een term die de snelheid van bijvoorbeeld communicatiesystemen of verkoopprocessen beschrijft. Ook in het onderwijs wordt het gebruikt… als synoniem voor ‘onderwijs’.

Profielen geeft een voorbeeld uit een lezing van Karl Dittrich, die vandaag afscheid neemt als voorzitter van accreditatieorganisatie NVAO en binnenkort voorzitter wordt van universiteitenvereniging VSNU. “Ik maak in mijn verhaal een onderscheid tussen input, throughput en output”, zei hij in een toespraak uit 2010. “De input is de instroom van studenten, de throughput het onderwijsproces zelf en de output de kwaliteit en het niveau van de uitstroom.”

Dittrich kan er wel om lachen. “Heb ik dat echt gezegd? Het is inderdaad een lelijk woord. Het zit gelukkig niet in mijn dagelijkse vocabulair, maar ik ben wel buitengewoon trots op deze prijs.”