Triton biedt studieruimte aan leden die overvolle UB zat zijn

Triton University: afwisseling met trainen zou studie ten goede komen. Foto: E. Dronkert

Studentenroeivereniging Triton heeft sinds deze tentamenperiode een stille ruimte waar leden kunnen studeren. Het initiatief ‘Triton University’ werd woensdag gepresenteerd als inzending voor een jaarlijkse wedstrijd voor roeibesturen, die overigens door de Utrechtse rivaal Orca werd gewonnen.

Blokkende Tritonroeiers konden de afgelopen tentamenperiode ook op hun loods terecht. Daar was op dinsdag en donderdag tussen 09.00 uur ’s ochtends en 16.00 uur ’s middags een ruimte ingericht waar ze zich ongestoord in de studiestof konden verdiepen. Zelfs voor een lunch was gezorgd. Zo’n 15 tot 20 studenten maakten gebruik van de mogelijkheid.

Met Triton University komt de roeivereniging Triton tegemoet aan de vele klachten van leden over de overvolle UB’s in de tentamenperiode, vertelt praeses Frits Thijs. Tegelijkertijd hoopt de vereniging studenten te stimuleren overdag te gaan roeien. “’s Avonds is het erg druk op het water. We proberen de trainingen daarom zoveel mogelijk te spreiden. Leden kunnen nu overdag het studeren en roeien afwisselen. Dat schijnt het studeren nog ten goede te komen ook.”

Volgens Frits moet de bekendheid van het initiatief nog groeien, maar zijn de reacties zeer positief. “We gaan het komende jaar kijken of studenten hier op meer dagen en misschien ook buiten de tentamenweken terecht kunnen.”

Het bestuur van de studentenroeivereniging hoopte woensdag met het nieuwe idee ‘Triton University’ de Aegon-bestuursbokaal in de wacht te slepen. Tijdens een conferentie bij de Tilburgse roeivereniging Vidar behaalde Triton met het studieplekkenexperiment uiteindelijk een finaleplaats in die wedstrijd voor de best bestuurde roeivereniging.

Winnaar werd echter buurvereniging Orca. Die presenteerde haar idee om een juniorenroeicompetitie op te zetten. Orca zorgt er sinds dit jaar voor dat jeugdige roeiers aan meer wedstrijden kunnen meedoen en dat er een klassement over verschillende wedstrijden wordt opgemaakt. Hiermee moet het roeien onder jongeren worden gestimuleerd. De prijs van 1000 euro gaat naar dit project.

Bestuurslid Roy Speek van de winnende vereniging Orca noemt het Triton-initiatief interessant. Ook Orca wil nu gaan nadenken over mogelijkheden om studiefaciliteiten aan te bieden.

Roy denkt dat het huidige verouderde onderkomen van de roeiverenigingen niet ideaal is om te studeren. Het Orca-bestuur wil de inrichting van studieplekken daarom meenemen in de plannen die er zijn voor de verbouw van de loods aan de Hoogravensweg. "Wellicht is een samenwerkingsverband tussen Triton, Orca en de Universiteit Utrecht hier wel interessant.”

In voorgaande jaren leverde de Aegon-bestuursbokaal de winnende vereniging nog een nieuwe boot op ter waarde van enkele tienduizenden euro's. De prijs was toen nog een waardering voor het gehele beleid dat een bestuur in het voorgaande jaar had gevoerd. In 2011-2012 was Orca de winnaar.

In de nieuwe afgeslankte opzet, wordt in november een prijs van 1000 euro uitgeloofd aan het meest veelbelovende project van een roeibestuur. Later volgt nog een tweede bijeenkomst waarin de vereniging die haar project uiteindelijk het best uitvoerde een beloning van 2500 euro krijgt.