TU-studenten willen snel duidelijkheid van nieuw kabinet

De vier technische universiteiten voerden het afgelopen jaar extra studentenstops in omdat ze de instroom van nieuwe studenten naar eigen zeggen nauwelijks meer aankunnen. Het nieuwe kabinet wil, ten koste van andere opleidingen, de bekostigingssystematiek herzien, “met specifieke aandacht voor technische opleidingen”, aldus het nieuwe regeerakkoord.

Maar er staan nog geen bedragen in, klagen studentvertegenwoordigers van de vier universiteiten. Zo ontstaat onzekerheid, zeggen ze, waardoor het goed mogelijk is dat de TU’s de studentenstops gaan handhaven of zelfs uitbreiden.

“Wij vinden de specifieke aandacht voor technische opleidingen in het regeerakkoord onverenigbaar met de onduidelijkheid over de onderwijsbegroting”, schrijven ze in een brief aan VVD, CDA, D66 en ChristenUnie.

Samen met het Interstedelijk Studenten Overleg vragen ze de coalitie om een concrete toezegging. Het geld dat volgend jaar vrijkomt door de afschaffing van de basisbeurs is volgens hen niet voldoende. Ze willen een “structurele bijdrage bovenop de huidige onderwijsbegroting”.

Anders blijven de collegezalen, practicumruimtes en bibliotheken overvol en wordt de werkdruk van docenten te hoog, waarschuwen de studenten.