Turkse cartoons in UB

Terwijl het oproer kraait op het Taksimplein, zijn in de Utrechtse Universiteitsbibliotheek spotprenten te zien van Turkse striptekenaars. De tentoonstelling Turkartoon is tot 15 september te bezichtigen in de loungebrug tussen de bieb en het Van Unnikgebouw.

De expositie toont het werk van 20 vooraanstaande Turkse tekenaars en gaat onder meer in op de werkwijze van de huidige Turkse stripbladen. Strips en cartoons zijn populair in Turkije. Wekelijkse kranten kennen een grote onafhankelijkheid en vinden met een totale oplage van 200.000 exemplaren gretig aftrek bij kiosken. Opvallend is dat de strips zijn gericht op een volwassen publiek en veelal sociale en politieke onderwerpen aansnijden.

Turkartoon is een tentoonstelling van Stichting De Inktpot, een ‘genootschap’ van Utrechtse (strip)tekenaars, waarvan ook DUB-cartoonist Niels Bongers deel uitmaakt. Op verzoek van de gemeente Utrecht heeft De Inktpot ter gelegenheid van de viering van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije in 2012 de strip- en cartooncultuur van Turkije in kaart gebracht. .

Turkartoon was in april 2012 voor het eerst te zien in het Utrechtse stadhuis. Sindsdien reisde de tentoonstelling door het land, vooral langs openbare bibliotheken. Bij de tentoonstelling hoort een -gratis- catalogus, in de vorm van een Turkse stripkrant, met uitgebreidere informatie, interviews, aanvullend Turks stripwerk en getekende impressies van de tekenaars van De Inktpot van de werkomgeving van de Turkse collega’s.

De huidige protesten in Istanbul en andere Turkse steden maken Turkartoon extra actueel. Het protest in Istanbul vindt plaats vrijwel op de stoep van de redacties van de stripbladen, die alle gevestigd zijn in de buurt van het Taksimplein. Uiteraard geven de bladen getekend commentaar op de gebeurtenissen, en sommige tekenaars zijn zelf actief betrokken bij de protesten.

Cartoon van M.K. Perker deze week in weekblad LeMan. De tekst luidt “Vooruit liefje, we gaan naar het park”. 'Gezi Parki' is het groen bij het Taksimplein waarom de protesten begonnen zijn. Perker is een van de tekenaars die in Turkartoon gepresenteerd worden.

De cover van weekblad LeMan van 5 juni, met premier Erdogan die de sociale media beschuldigt de protesten te hebben aangesticht. De Turkse overheid zou pogingen ondernemen internet en sociale media lam te leggen.