Twee Olympische medailles voor Utrechtse roeiers

De zilveren Nederlandse ploeg, met Inge Janssen als tweede van links

Orca-roeister Inge Janssen en Tritonees Kaj Hendriks hebben in Rio de Janeiro Olympisch succes geboekt. Janssen won zilver, Hendriks brons.

Afgestudeerd sociaal geografe Inge Janssen roeide met de vrouwen dubbel vier naar een tweede plaats. Het vlaggeschip van de Nederlandse ploeg hoefde alleen de onaantastbare Duitse ploeg voor te laten.

Voor de camera van RTL zei Janssen dat de dames alles eruit hadden gehaald dat erin zat. Geneeskundestudent Kaj Hendriks was met de Holland Acht favoriet voor de titel. Daarom was er even teleurstelling over de derde plaats. Maar bij roeivereniging Triton werd verheugd gereageerd:

OLYMPISCH BRONS VOOR KAJ!

Kaj Hendriks heeft in de Hollandacht op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro zojuist... https://t.co/iN12KYvzD9

— U.S.R. Triton (@usrtriton) August 13, 2016

Janssen en Hendriks namen voor de tweede keer deel aan de Olympische Spelen en zijn de boegbeelden van de twee Utrechtse roeiverenigingen Orca en Triton. Dit voorjaar pleitten zij in het Utrechtse stadhuis nog voor beter roeiwater op het Merwedekanaal.

De drie andere Utrechtse roeiers in Rio waren minder succesvol. Triton-roeier Harold Langen kon tevreden zijn met een verdienstelijke vijfde plek in de finale van de Vier zonder stuurman.

Voor rechtenstudent Monica Lanz van Triton en afgestudeerd psychologe Claudia Belderbos van Orca waren de druiven zuurder. Zij eindigden met de vrouwenacht als zesde en laatste in de finale, terwijl er op een medaille gehoopt werd.

Belderbos, bronzen medaillewinnaar vier jaar geleden in Londen, kondigde na afloop haar afscheid van de topsport aan. Zij gaat met haar vriend, een Italiaanse toproeier, fietsreizen organiseren in Toscane.

Yuri van der Heijden hockeyde voor het Brazilië, het land waar zijn moeder is geboren. De afgestudeerde bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen leed met zijn ploeg vijf fikse nederlagen. Op zijn Facebook-pagina spreekt hij desondanks over een fantastische ervaring.

Beachvolleybalster Madelein Meppelink (bachelor farmacie) strandde met haar partner Marleen van Iersel in de achtste finale. Ook vier jaar geleden was dat haar eindstation, destijds met een andere partner. “Nu is de teleurstelling groter”, zei Meppelink tegen de NOS. “We kunnen beter.”

Voor enkele andere UU-studenten en -alumni zijn de Olympische Spelen nog in volle gang. Psychologiestudent Laurien Leurink en de afgestudeerden Caia van Maasakker (bachelor economie) en Willemijn Bos (master rechten) willen goud winnen met de Nederlandse hockeyploeg. Ten slotte komt ook mountainbikester Anne Terpstra (bachelor Geneeskunde) ook nog in actie.

Maandag maakte de UU bekend een wall of fame in te richten met alle UU-studenten die ooit aan een Olympische Spelen deelnamen, of ze nu een medaille wonnen of niet. DUB maakte kort voor de zomer een overzicht van al deze sporters. De eregalerij moet een plek krijgen op sportcentrum Olympos.