Tweedehands boekwinkel op UB-binnenplaats geopend

Foto's: Roos van Tongeren

Books 4 Life Utrecht opent na twee jaar afwezigheid haar deuren op een nieuwe locatie. DUB kreeg alvast een rondleiding in de winkel, die tweedehands boeken voor het goede doel verkoopt.

In de zijvleugel van de UB aan de Wittevrouwenstraat heeft de Universiteit Utrecht een ruimte beschikbaar gesteld voor Books 4 Life. Op de binnenplaats van de UB is de boekwinkel misschien niet het eerste dat opvalt, maar de knusse kamer is zeker de moeite waard eens te bekijken.

Books 4 Life heeft in het afgelopen jaar heel wat boeken verzameld, variërend van fictie en kinderboeken tot boeken over psychologie, kunst en taal. Ook is er een aparte kast met Engelse boeken voor de buitenlandse studenten. Maarten Schild van Books 4 Life vertelt dat deze enorme hoeveelheid boeken het afgelopen jaar is gedoneerd. “Mensen brengen liever hun boeken naar ons dan naar andere tweedehandswinkels, omdat bij ons de opbrengst naar goede doelen gaat. We hebben gekozen voor Amnesty International en Oxfam Novib. Het derde doel kiezen we over ongeveer een maand samen met de vrijwilligers die in de winkel staan, en met onze klanten.”

Een boek kost 1, 3 of 5 euro. Dit wordt aangegeven met gekleurde stickertjes. In een aparte ruimte staan nog de ‘echt goede en ongebruikte boeken’, van schrijvers zoals Annejet van der Zijl en Jan Siebelink. Deze prijzen zullen later bepaald worden. “Onze prijzen zijn heel schappelijk voor goede kwaliteit”, vindt Schild. Zijn collega Toa Maas voegt toe dat bezoekers de komende twee weken een ‘VIB-bon’ krijgen. Dit staat voor Very Important Boekenbon. “Uit een geselecteerde stapel mag je gratis een boek uitzoeken. Dit zijn boeken die iets minder verkopen, maar wel erg leuk zijn.”

De opening vindt vanavond van 19.00 tot 21.00 uur plaats. Bezoekers krijgen een gratis drankje en natuurlijk de VIB-bon. De echte feestelijke opening is over ongeveer een maand. De winkel is maandag tot en met zaterdag geopend van 11 tot 17 uur en donderdagavond tot 21 uur.

De winkel draait volledig op vrijwilligers. Een dienst duurt twee uur en je staat altijd met z’n tweeën of drieën. Er zijn nog wat plekken vrij, dus opgeven kan via info@books4lifeutrecht.nl