Tweeling is Utrechts Huisbaas van het Jaar

Niet één maar twee huiseigenaren zijn Huisbaas van het Jaar geworden. De eer gaat naar de tweelingbroers Femius en Adriaan Brugman. Met het uitroepen van de Huisbaas van het Jaar heeft studentenbehartiger Vidius de ‘Week van de Utrechtse huisbaas’ afgesloten.

Bewoners van ongeveer tien studentenhuizen hadden de moeite genomen om hun huisbaas te nomineren. Geen slechte score, vindt voorzitter Pijke Dorrestein van Vidius. “Studenten moesten er echt moeite voor doen. Ze moesten hun nominatie motiveren en foto’s opsturen.””

Het huis van de tweeling Brugman staat aan de Prins Hendriklaan en heeft zeven bewoners van wie vier man en drie vrouw. Bewoonster Nova is superblij met de prijs van 800 euro die ze mogen uitgeven aan klussen in huis. De huisbazen, die alleen de eer hebben gewonnen, zijn al geappt om met de studenten een biertje te drinken op de overwinning. "Het leuke aan onze huisbazen is dat ze heel goed bereikbaar zijn. Als we ze nodig hebben, staan ze binnen twee uur op de stoep. Ze kwamen zelfs een keer toen we belden om een dode muis weg te halen.'

Ook vond de tweeling het prima toen de zeven studenten belden met de vraag of ze de gang en de trap mochten opknappen. "Dat was niet echt nodig, maar we wilden dat alles er gewoon weer wat frisser uitzag, Toen kwamen ze verf en materialen brengen."

De klus die het huis met het gewonnen geld gaat aanpakken, is het opknappen van het dakterras. "Op de uitbouw zit een soort terras dat nu gebruikt wordt om vuilniszakken neer te zetten. Daar willen we een echt terras van maken. Een hek, tegels, tuinstoelen ofzo. Zodat we er met zijn zevenen gezellig kunnen zitten."

Er zijn ook nog een tweede en een derde prijs uitgereikt. Nummer twee heeft een waardebon gekregen om apparatuur in huis te vervangen en nummer drie een dagje uit met de huisbaas.

Ik wil niet dood gevonden worden in Leidsche Rijn’
Eerder in deze Week van de Utrechtse Huisbaas organiseerde Vidius een paneldebat in het Utrechtse stadhuis. De twee onderwerpen waren het verduurzamen van studentenhuizen en het terugdringen van de kamernood.

Vijf panelleden met allen andere belangen, gingen in debat met elkaar en de mensen in de zaal. De opkomst was mager en bestond vooral uit lokale politici en mensen die beroepsmatig met studentenhuisvesting van doen hadden.

Toch ontsponnen zich aardige discussies. Een les die uit het debat te trekken was, was dat studenten het liefst in of net buiten het stadscentrum willen wonen. In andere Utrechtse wijken of randgemeenten is er namelijk niets leuks voor studenten, zo klonk het. “Ik woon in City Campus Max en mensen komen alleen langs als het bevrijdingsfestival er is.”

Ook wonen in Leidsche Rijn werd weggehoond. Zelfs als het bouwen van een paar studentencomplexen de hele kamernood in Utrecht zou oplossen, krijg je geen student ernaartoe, bleek uit de discussie. “Je bent nog sneller in De Uithof als je uit Amsterdam moet komen.” En: “Ik zou niet dood gevonden willen worden in Leidsche Rijn, er is daar niets te beleven.”

Die opmerking lokte vervolgens weer andere reacties uit. Wil een wijk aantrekkelijk zijn voor studenten dan moeten er goede voorzieningen zijn zoals een supermarkt en goed openbaar vervoer. “Maar het leuk maken kun je zelf doen”, zei een student uit de zaal. “Als de gemeente de creatieve bewoners de ruimte geeft om activiteiten te organiseren, komt dat de leefbaarheid ten goede en daarmee wordt de wijk aantrekkelijker om te wonen.”

Een andere les die vooral gericht was aan de aanwezige wethouder van Bouwen & Wonen Paulus Jansen is dat studentenhuizen niet duurzamer worden als studenten en huiseigenaren er niets wijzer van worden.

Panellid en eigenaar van vele studentenhuizen in Utrecht Cor Verkade, wil zijn woningen graag voorzien van een duurzame installatie om water te verwarmen. Maar hij schiet daar financieel bij in, zei hij. “De enige manier om de investering eruit  te krijgen, is om meer huur te vragen aan mijn studenten. Dat wil ik niet.” Volgens hem moet de politiek met een oplossing komen.

Het verduurzamen van een studentenhuis kan ook door de bewoners zelf worden aangepakt, zei panellid en lid van de politieke jongerenorganisatie JOVD. “Veel apparaten in een studentenhuis zijn krijgertjes van familieleden: oude koffiezetapparaten, oude koelkasten. Als die worden vervangen door energiezuinige apparaten doe je al iets.”

Maar waarom zouden studenten hier geld aan willen uitgeven?, reageerde medepanellid Freek Vossen die namens Milieudefensie de duurzaamheidswedstrijd Eco Crazy 88 onder zijn hoede had. “Studenten geven hun geld liever uit aan andere dingen.” Het draait allemaal om geld, verzuchtte huisbaas Verkade. ”Geld is de drijfveer.”