Uitstel harde knip voor VU, Tilburg en Wageningen

Bachelorstudenten van de Vrije Universiteit, de Universiteit van Tilburg en Wageningen Universiteit kunnen komend collegejaar nog gewoon aan een masteropleiding beginnen, ook al moeten zij nog een paar vakken moeten halen in de bachelor.

De VU en de UvT krijgen een jaar uitstel bij de invoering van de harde knip tussen bachelor en master, zei demissionair staatssecretaris Zijlstra vanochtend in de Tweede Kamer. Dat geldt waarschijnlijk ook voor Wageningen, voegde hij daaraan toe.

In principe mogen studenten vanaf september pas aan een masteropleiding beginnen als ze hun bachelordiploma op zak hebben. Voorheen kon een student die nog een paar hertentamens moest maken of zijn bachelorscriptie nog moest inleveren, alvast beginnen met wat mastervakken. Maar daar moest een eind aankomen vond voormalig minister Plasterk: de keuze voor een master moet bewust gemaakt worden, het mocht geen automatisme zijn.

Demissionair staatssecretaris Zijlstra was het daarmee eens. Alleen met de invoering van de harde knip zou het bachelor-mastersysteem optimaal kunnen werken en zouden studenten ook van instelling wisselen. Per 1 september gaat de regel gelden, maar instellingen die er nog niet klaar voor zijn, bijvoorbeeld omdat studenten er maar eenmaal per jaar kunnen instromen, konden een jaar uitstel krijgen van de Onderwijsinspectie.

Overigens is er een hardheidsclausule in de wet opgenomen die ervoor zorgt dat studenten wel alvast aan een master kunnen beginnen als zij buiten hun schuld vertraging oplopen. Maar dat gaat om individuele gevallen.