Universitaire mediaprijs voor ethica Annelien Bredenoord

Journalisten weten Bredenoord te vinden als het gaat om medisch-ethische kwesties die de zorg betreffen. De UMC-hoogleraar werd in 2017 herhaaldelijk geraadpleegd over de implicaties van belangrijke innovaties zoals stamcelonderzoek, voortplantingstechnologie, big data en biobanken. Op haar eigen website geeft de ethica een overzicht van al haar mediaoptredens in tv- en radioprogramma’s en kranten en tijdschriften.

Volgens het juryrapport van Publiprijs is de ethica een rolmodel voor andere wetenschappers. “Met haar duidelijke visie en haar durf om gevoelige onderwerpen in het publieke debat in te brengen, kan zij een pionier genoemd worden.”

Ook de interdisciplinaire samenwerking met andere wetenschappers wordt geprezen. Begin vorig jaar publiceerde Bredenoord samen met de gerenommeerde biomedisch onderzoeker Hans Clevers in het vooraanstaande tijdschrift Science over de ethische implicaties van zijn organoïde-technologie. Verschillende media bevroegen Bredenoord daarna over de dilemma's bij het kweken van mini-organen uit stamcellen van individuele patiënten.

Opvallend is dat Bredenoord naast wetenschappelijk ook politiek actief is. Ze zit namens D66 in de Eerste Kamer. Die combinatie zorgt nog wel eens voor gefronste wenkbrauwen, blijkt onder meer uit een NRC-profiel over “de adviseur van Pechtold”. Zo zou Bredenoord veel invloed hebben gehad op de medisch-ethische paragraaf van het partijprogramma van D66. Juist kwesties als “voltooid leven” en abortus waren van groot belang tijdens de laatste kabinetsformatie.

Op haar eigen site zegt ze over die dubbelrol: “Ik denk dat maatschappelijk en politiek geëngageerde wetenschappers goed in staat zijn om complexe wetenschappelijke ontwikkelingen te bestuderen, mits ze zich voortdurend bewust zijn van en transparant zijn over hun rol en positie.”

Bredenoord - in het recente verleden ook columnist van DUB - werd als winnaar van Publiprijs aangewezen op basis van een gewogen telling van mediaoptredens. Ze kreeg de prijs, een budget voor een populairwetenschappelijke video, uit handen van het nieuwe lid van het College van Bestuur Annetje Ottow.

De jury stond onder voorzitterschap van universiteitshoogleraar Naomi Ellemers. Andere genomineerden waren paleontoloog Jelle Reumer,  arbeidseconoom Joop Schippers en historica Beatrice de Graaf. De laatste twee wonnen de titel in voorgaande jaren al eens.