Universiteitsmuseum jaar dicht voor verbouwing

Het Universiteitsmuseum moet nog meer dan nu een doe-museum worden. Foto: Ivar Pel.

Eind 2016 gaat het Universiteitsmuseum een jaar dicht vanwege een grondige verbouwing. Het museum wil zich meer gaan richten op gezinnen met kinderen en bezoekers laten deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek.

Aanvankelijk zou alleen de entree van het museum aan de Lange Nieuwstraat worden vergroot. Dit om de doorstroom van de groeiende bezoekersaantallen te verbeteren. Nu wordt het hele museum aangepakt.

De reden is tweeledig: het pand moet beter worden toegerust om grote bezoekersaantallen aan te kunnen en het museum wil meer nog dan nu het geval is een doe-museum worden voor ouders en kinderen.

Het museum is ooit ingericht op een bezoekersaantal van 25.000 per jaar. In 2014 kwam een recordaantal mensen van 65.000 naar het museum. Dit jaar wordt weer een groei verwacht. De ruimte wordt dus te krap.

Daarbij blijken steeds meer gezinnen naar de tentoonstellingen te komen. Vooral de exposities waarbij bezoekers in de schoenen van wetenschappers kunnen staan, zijn heel populair. Het museum wil zich daar nu meer op toeleggen.

Behalve dat een bezoeker zelf experimenten doet, kan een bezoeker wetenschappers helpen bij het verzamelen van onderzoeksdata en daarbij de wetenschapper ontmoeten.

Hoewel het museum ongeveer een jaar dicht gaat vanaf einde 2016, is communicatiemedewerker Annebeth Felet niet bang om de aandacht van de bezoeker in die tijd te verliezen. “Wij zullen nog steeds online aanwezig zijn en we blijven samenwerken met scholen. Wij hebben bijvoorbeeld een bakfietsprogramma waarmee we met een klein deel van de collectie langs scholen gaan.”

Waar de ongeveer 35 werknemers tijdens de verbouwing zullen blijven, is nog niet duidelijk. Werkloos zullen ze niet zijn: “De tuinen van de Hortus blijven open en wij zullen druk zijn met de voorbereidingen voor de nieuwe tentoonstellingen.”

De verbouwing wordt uitgevoerd door architectenbureau De Zwarte Hond. Van buiten, zegt Felet, zal er niet heel veel te merken zijn aan de verbouwing. Binnen de muren zullen alle ruimtes op elke verdieping worden aangepakt om vloeroppervlakte te winnen. Daarbij wordt het nodige gerenoveerd waardoor het pand duurzamer wordt.