Utrechtse Boatrace-winnares: “Ik ben die media-aandacht helemaal niet gewend”

Afgelopen maandag zat UU-alumna Joanneke Jansen aan tafel bij Pauw. Nu staan er gewoon weer tentamens op het programma voor de winnares van de fameuze roeiwedstrijd tussen de universiteiten van Oxford en Cambridge.

“Het was een fantastisch gevoel toen ik over de finish kwam”, vertelt Joanneke Jansen. Zij mocht als vierde Nederlandse vrouw ooit meedoen met de traditionele Boat Race tussen Oxford en Cambridge, maar zij was de eerste die deze wedstrijd net als de mannen op de Theems mocht roeien. De vrouwen roeien pas sinds vorig jaar hetzelfde traject.

Jansen volgt een master Toegepaste Wiskunde in Oxford. In Utrecht behaalde ze al haar bachelordiploma Rechten en Wiskunde aan de UU. Vorig jaar was ze nog bestuurslid van de Utrechtse roeivereniging Triton.

Ze werkte lang naar de race toe. Vanaf augustus trainde Jansen twaalf keer per week. Elke dag stond om 5:45 de bus al klaar om de roeisters naar de training op de rivier te brengen. De training moest vroeg worden afgewerkt zodat ze voor het college van 9:00 weer terug waren. Aan vrijstellingen voor Boatrace-roeiers doet de universiteit niet. “Aan het eind van de middag was er een tweede sessie. Dat betekende dat ik letterlijk elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ofwel aan het studeren ofwel aan het roeien was”, legt Jansen uit.

De minuten voor de race waren overweldigend. Duizenden supporters stonden aan de kant te schreeuwen en dat gaf veel lawaai. Ook haar familie en Utrechtse clubgenoten van UVSV en Triton waren in Londen om haar aan te moedigen. “Er kwam op dat moment heel veel op me af, maar toen de race startte was ik daar niet meer mee bezig. Toen dacht ik maar aan één ding: roeien.”

Na de start lag het team van Oxford al vrij snel achter, maar de "donkerblauwen" wisten Cambridge uiteindelijk toch te passeren. Volgens Jansen kwam dat vooral door de stuurvrouw van de ploeg: “Zij maakte de slimme keuze om ons de luwte in te sturen. Daar is de stroming zwakker, maar heb je ook minder last van de golven. De boot van Cambridge liep door de golven helemaal vol met water. Dat heeft er voor gezorgd dat we uiteindelijk wonnen.”

Er was veel media-aandacht voor Jansens prestatie. Ze mocht maandag aanschuiven bij het programma PAUW en werd er zelfs speciaal voor ingevlogen. “Ik ben die media-aandacht totaal niet gewend”, lacht ze. “Het is best bijzonder zoveel aandacht voor de roeisport. Het voelt alsof deze race meer aandacht krijgt dan de Olympische Spelen, terwijl we toch echt een lager niveau hebben. Normaal staan alleen vrienden en familie aan de kant, nu de hele wereld.”

De komende weken hoeft Jansen niet te roeien en zal ze zich volledig op haar studie focussen. Over drie weken heeft ze een tentamenweek dus die tijd kan ze goed gebruiken. Of ze volgend jaar weer mee doet? Dat weet ze nog niet zeker. “Ik twijfel nog, want het is een gigantische investering die je doet. We hebben nu gewonnen dus er valt voor mij niet zo veel meer te halen. Het was in ieder geval mooi om het één keer mee te mogen maken.”