Utrechtse GPA-berekening inderdaad "tikkie aan de strenge kant"

Bij het omrekenen van Nederlandse cijfers naar het Amerikaanse Grade Point Average (GPA) is de Universiteit Utrecht iets te streng, erkent rector Bert van der Zwaan. Hij gaat met andere Nederlandse universiteiten om tafel om landelijke afspraken te maken.

Aanleiding: een ingezonden stuk van oud-student Edwin Dalmaijer (nu promovendus aan de Universiteit van Oxford), dat DUB twee weken geleden publiceerde. In dat stuk heeft Dalmaijer kritiek op de manier waarop de UU het Amerikaanse Grade Point Average (GPA) berekent. De UU zou Nederlandse cijfers onderwaarderen, waardoor Nederlandse studenten minder makkelijk toegelaten worden tot een vervolgstudie of een promotieplaats in het buitenland.

Dalmaijers stuk lijkt effect te sorteren. Afgelopen maandag gaf rector Bert van der Zwaan toe dat de Universiteit Utrecht haar eigen studenten ietwat benadeelt bij het omzetten van de Nederlandse tienpuntenschaal naar de Amerikaanse vierpuntenschaal. “Het lijkt er inderdaad op alsof de Universiteit Utrecht een tikkie aan de strenge kant is”, zei hij in reactie op een vraag uit de U-raad.

Van der Zwaan beloofde de kwestie aan te kaarten in het rectorencollege, het overleg dat de rectoren van dertien Nederlandse universiteiten met elkaar voeren. Het blijkt namelijk dat Nederlandse universiteiten er ieder eigen rekenmethodes op nahouden. “Dit is nou typisch iets waar we het als Nederlandse universiteiten onderling eens over moeten kunnen worden.”

Mochten er geen landelijke afspraken komen, dan zal de Universiteit Utrecht zelf de rekenmethode opnieuw onder de loep nemen. “Dan nemen we eigenstandig een besluit. Ik denk dat daar wel aanleiding toe is.”

De Universiteit Utrecht startte in 2007 met het vermelden van het Grade Point Average (GPA) op diploma’s. Het GPA wordt bepaald door het gemiddelde tentamencijfer, gewogen naar studiepunten. Het GPA helpt studenten die zich willen aanmelden voor buitenlandse master- en PhD-programma’s, beursaanvragen of sollicitatieprocedures.

Het is niet eenvoudig om buitenlandse cijfers te vergelijken met Nederlandse cijfers. Veel landen gebruiken een heel ander cijfersysteem dan Nederland. Ook is het in sommige landen veel gemakkelijker om een hoog cijfer te halen dan hier.