Utrechtse hoogleraren zwermen uit naar basisscholen

Een schoolklas ontmoette vorig jaar hoogleraar Liesbeth Sterck, foto: Ruud van Kooten.

Hoogleraren die met wapperende toga en een baret op het hoofd door de Domstad fietsen: net als vorig jaar zal het weer mooie plaatjes opleveren. Met het project Meet the professor wil de Universiteit Utrecht bovenbouwleerlingen van basisscholen laten zien hoe belangrijk het is om nieuwsgierig te zijn.

Volgens Lieke Dekker, projectleider van Meet the Professor, is het bezoek mede bedoeld om stereotypen over wetenschappers weg te nemen. “Kinderen hebben vaak zo’n ‘Einstein-beeld’ van een wetenschapper: een oude, grijze man met ontploft haar, een witte jas en wat reageerbuisjes in zijn hand. Als ze hoogleraren ontmoeten, zien ze juist dat het vaak ook maar gewone mensen zijn, die bijvoorbeeld van voetbal of lekker eten houden.”

Scholen doen ook mee om leerlingen alvast te laten nadenken over hun vervolgopleiding, om hoogbegaafde leerlingen te prikkelen, of gewoon omdat ze van wetenschap houden.

Gouden envelop
Of ze een hoogleraar in de diergeneeskunde, rechten, economie, geschiedenis of iets anders op bezoek krijgen, is voor de leerlingen nog een verrassing. Maar als ze goed hebben opgelet, weten ze al het nodige. ‘Hun’ hoogleraar stuurde de afgelopen maanden een aantal gouden enveloppen met hints over wie hij of zij is.

“Het gouden enveloppen-effect is groot”, verzekert Dekker. “Kinderen springen er altijd gelijk bovenop als er weer een nieuwe envelop komt. Ze zijn erg benieuwd wie die professor is over wie ze al maanden horen.”

Westerdijk
In een van de enveloppen zat ook een lespakket over Johanna Westerdijk, honderd jaar geleden de eerste vrouwelijke hoogleraar van Nederland, met een leerstoel aan de Universiteit Utrecht. Leerlingen kregen van alles over haar te lezen, en les over schimmelonderzoek, haar vakgebied.

Ter ere van het Johanna Westerdijkjaar worden bij de opening van Meet the Professor alle 33 deelnemende vrouwelijke hoogleraren in het zonnetje gezet. De Kathedrale Koorschool komt zingen over Westerdijk en over de huidige positie van vrouwen in de wetenschap.

Daarna wordt er een lied ten gehore gebracht dat een student ooit schreef uit bewondering voor Westerdijk, vertelt Dekker. “Hij zag dat Westerdijk midden in de wereld stond en zich ook bezighield met cultuur, vrienden en feesten. Ze was bepaald geen stoffige vakidioot. Hopelijk zien de kinderen dat ook bij de professoren.”

Foto: Lize Kraan