Utrechtse onderzoeker maakt kans op Klokhuis Wetenschapsprijs

Tien wetenschappers zijn door het televisieprogramma Het Klokhuis uitgekozen door de projecten die de universiteiten hebben aangediend. Eén van die wetenschappers komt uit Utrecht. Dat is Lonneke IJsseldijk met haar onderzoek naar de reden waarom bruinvissen aanspoelen aan de Nederlandse kust.

Zelf denkt ze goede kans te maken op de prijs. “Als er walvissen of dolfijnen aanspoelen aan de kust, krijgt dat veel aandacht in de media. En als ik in het universiteitsmuseum gastlezingen geef voor kinderen dan merk ik  dat kinderen dode dieren en bloed heel spannend vinden en niet eng.”

Het Klokhuis heeft een site waarin alle kandidaten met een filmpje van tien seconden hun onderzoek kunnen promoten. Wanneer IJsseldijk wint, maakt het programma een speciale aflevering over haar vakgebied. Daarnaast krijgt zij ook een trofee. De uitreiking is op 8 november.

Stemmen kan via deze link.

*UPDATE:
Woensdag 8 november is in het Klokhuis bekend gemaakt dat AMC-arts-onderzoeker Floor Postema de prijs gewonnen heeft met haar onderzoek  ‘Met een 3D-camera kijken waarom kinderen kanker krijgen’.  In totaal brachten 3.176 kinderen een stem uit op een van de tien genomineerde wetenschappelijke projecten. Daarvan kozen 1.919 kinderen voor Postema’s onderzoek.