Utrechtse studentenverenigingen halen in één jaar meer dan anderhalve ton op voor goede doelen

Uit een inventarisatie van DUB blijkt dat het USC van Utrechtse gezelligheidsverenigingen de grootste weldoener is. Het corps verzamelde in het afgelopen jaar ruim 100.000 euro voor kankerbestrijding. Dit deden zij door acties als een estafetteloop van de Spaanse regio La Mancha naar Utrecht en een wiellerrace van de Eiffeltoren naar de Domtoren te organiseren. Verder waren er vorig jaar dertien leden op de been tijdens de Vierdaagse.

Ook andere studentenverenigingen dragen goede doelen een warm hart toe. UVSV haalt in samenwerking met USC jaarlijks rond de 40.000 euro op voor stichting Mara die medicijnen naar hulpbehoevende regio’s in de Balkan brengt. Ook zamelden de verenigingen met een benefietconcert 600 euro in voor de 3FM Serious Request in december. Daarnaast verdiende UVSV vorig jaar met een veiling zo’n 6000 euro voor Pretty Woman, een organisatie die ondersteuning biedt aan meiden (11-23 jaar) die mishandeld of misbruikt zijn.

Veritas bracht in het vorig collegejaar met acties als een veiling en een loterij ruim 4500 euro bijeen voor humanitaire projecten in derdewereldlanden. Een collecte tijdens een benefietconcert leverde ongeveer 3500 euro voor de FavelaGames 2016. Dit was een meerdaags sporttoernooi georganiseerd tijdens de laatste Olympische Spelen voor kinderen uit de favela’s van Rio de Janeiro. Met hun in januari georganiseerde donorweek wisten Veritasleden naast 55 nieuwe stamceldonoren 200 euro te werven voor het Nederlands centrum voor stamceldonoren Matchis.

Deze week organiseren Utrechtse studentenverenigingen voor de RAGweek diverse activiteiten om geld in te zamelen voor goede doelen. Dit jaar zijn dat de stichtingen Plusbus Erop Uit en Leergeld. De activiteitenweek is jaarlijks goed voor zo’n 9000 euro. Het bestuur hoopt dat de RAGweek dit jaar minstens 10.000 euro opbrengt.

Studentenverenigingen zijn niet verplicht om maatschappelijke activiteiten te organiseren of zich in te zetten voor goede doelen. In de voorwaarden van de UU staat niet vermeld dat dit nodig is om in aanmerking te komen voor erkenning, beurzen of subsidies.

De studentenverenigingen zeggen desgevraagd met dit soort acties iets terug te willen doen voor de stad waarin hun leden studeren, wonen en werken. Tevens willen zij bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van hun leden door deze ervaring op te laten doen met verschillende fondsen en initiatieven. Bij het USC is de strijd tegen kanker een prominente drijfveer voor de vereniging. In 2011 overleed een van hun leden aan de ziekte en vorig jaar werd een ander lid eveneens ziek.

De maatschappelijke activiteiten van studentenverenigingen zijn niet altijd in geld uit te drukken. USC, UVSV en Veritas zetten zich bijvoorbeeld in voor daklozen door jaarlijks een daklozendiner te organiseren. USC en UVSV steunen 't Sticht, een organisatie die onder andere kleding inzamelt voor daklozen. Unitas en UVSV steunen daarnaast vluchtelingen met borrels of diners.

De verenigingen hebben het komend jaar nog meer initiatieven op de agenda staan:

• Unitas organiseert op 11 april een benefietconcert voor stichting MOVE.
  • USC doet op 19 maart mee aan de Utrecht Science Park Marathon om geld voor KWF op te halen. De vereniging haalt jaarlijks rond de 15.000 euro op voor dit goede doel. ​
  • Veritas organiseert de Veritas-doet-goed-week van 8 tot en met 14 mei, waar activiteiten voor nog te bepalen goede doelen zullen worden georganiseerd. De leden gaan ansichtkaarten met liefdevolle berichten naar eenzame ouderen sturen. Met Sinterklaas organiseren zij samen met de Voedselbank een sinterklaasfeest en geven zij cadeaus aan minder bedeelde kinderen.

Voor ons artikel benaderden we vijf grote studentenverenigingen in Utrecht. Van Unitas kregen we te horen dat er geen cijfers over opbrengsten beschikbaar zijn. Een aantal activiteiten voor goede doelen wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd. Het UMTC liet weten zich twee weken in het jaar in te zetten voor Het Goede Doel. Een van deze weken valt altijd samen met de RAGweek. Tijdens deze weken organiseert de vereniging activiteiten als een veiling, een sponsorloop, een hockeytoernooi en een bandjesavond. De vereniging zegt aandacht te willen besteden aan mensen die het minder goed hebben dan de gemiddelde student. Van Biton kregen we geen reactie.