UU-borrel voor LHBT+’ers en sympathisanten

Eén van de organisatoren van de borrel is universitair docent Johan Rozenbrand die als lid van de werkgroep LHBT+ ook aan de wieg stond van de viering van de eerste universitaire Coming-Out-dag op 11 oktober. “Tijdens die dag bleek dat er de behoefte was om als gemeenschap vaker informeel bij elkaar te komen.”

Door elkaar te ontmoeten in een ontspannen sfeer hoopt Rozenbrand dat LHBT+’ers elkaar kunnen helpen zich meer thuis te voelen aan de UU. “Het is fijn om te weten dat er meer mensen zoals jij rondlopen aan de universiteit. Je kunt ervaringen met elkaar delen. Doordat je weet dat je niet alleen bent maar met een groep, voel je je sterker.”

Onbekend is hoeveel werknemers en studenten van de universiteit zichzelf beschouwen als lid van de LHBT+gemeenschap. De term LHBT staat voor lesbisch, homo, biseksueel en transgender. Onder de plus vallen alle anderen die geen heteroseksuele man of vrouw zijn. “Maar ik ga uit van 10 procent – het percentage dat landelijk wordt gebruikt.”

Hoewel de universiteit een tolerante organisatie is, denkt Rozenbrand dat het goed is om als LHBT+'er elkaar tot steun te zijn. “Je weet natuurlijk als bijvoorbeeld homo dat er meer collega’s moeten zijn zoals jij maar je weet niet wie het zijn. Je voelt je vaak een eenling. Het werkt emancipatorisch als je elkaar kan vinden en uiteenlopende ervaringen met elkaar kan delen.”

Doordat de groep LHBT+’ers zo divers is, zijn de individuele problemen ook uiteenlopend, zegt Rozenbrand. Dat bleek ook tijdens het paneldebat van de UU-coming-out-dag op 11 oktober. Daar werd onder meer opgemerkt dat de blanke homoman niets te klagen had vergeleken met degene die raar aangekeken wordt vanwege het dragen van een baard in combinatie met een rok. De eerste voelt zich veilig binnen de universitaire muren, de tweede voelt zich nergens veilig.

“Afhankelijk van tot welke groep je behoort, zijn de problemen anders. Daarbij speelt natuurlijk ook persoonlijkheid mee: de ene mens ziet meer beren op de weg dan de andere mens.” Rozenbrand hoopt dat de borrels ook de discussie binnen de groep LHBT+’ers vooruit kan helpen. “We willen meer begrip voor elkaar en dat kan door meer met elkaar te praten en van elkaar te horen tegen welke problemen je aanloopt.”

Rozenbrand is blij met de steun van de UU voor de werkgroep voor LHBT+’ ers. “Het is belangrijk dat medewerkers en studenten zich thuisvoelen aan de universiteit en dat de UU dat onderschrijft door onze werkgroep te steunen. Het was ook een belangrijk signaal dat zowel het bestuur van de Hogeschool Utrecht als van de universiteit aanwezig waren bij het hijsen van de vlag op Coming-Out-dag in het Academiegebouw.”

Rozenbrand vond nu het moment om de werkgroep op te richten, omdat diversiteit en inclusie hoog op de agenda staan in het nieuwe Strategisch Plan, zegt Rozenbrand. “Ik liep al jaren rond met het idee voor een roze werkgroep en toen ik het strategisch plan las, dacht ik ‘nu is het moment’.” In de werkgroep zitten niet alleen werknemers van de UU, ook studentenvereniging Anteros hoort daarbij. “We trekken samen op.”

De borrel is donderdag 23 november in Bar Walden aan Domplein 16 en begint om 16.30 uur. Consumpties zijn voor eigen rekening.

Tags: Diversiteit | lhbt