UU-hockeyteam komt op stoom

Vorig jaar verloor het UU-hockeyteam een paar keer met dubbele cijfers, maar de spelers raken aan elkaar gewend. De UU won de eerste wedstrijd van het bedrijfshockeyseizoen van verzekeringsmaatschappij Loyaal. Nu nog een keeper zien te vinden.

Vind je het gek dat ze zo’n beetje alles verloren? Zonder keeper en met bijna alleen maar vrouwen in het team. “En dan kun je nog zo goed zijn, mannen lopen je er uit”, zegt Nyncke Kramer, die bij het International Office werkt.

De spelers van het UU-team verzamelen zich deze maandagavond op veld 9 van hockeyvereniging Kampong. Lex van der Meulen, procesmanager ICT, vertelt in de dug-out dat de regels een maximum van vijf mannen voorschrijven. Toch hebben tegenstanders vaak een mannelijk overwicht, ook vanavond is dat weer het geval.

Lex, die een minuut voor aanvang van de wedstrijd de opstelling bepaalde, heeft de spelers op de juiste plek neergezet. De dames en heren, jong en oud, spelen alsof ze al jaren samen spelen.

En er staat zowaar iemand in het UU-doel: een keepster van de A3 van Kampong die van het trainingsveld is geplukt. Lex: “Geen flauw idee waarom we binnen de universiteit geen keeper kunnen krijgen. Onder de duizenden medewerkers moet toch wel een hockeykeeper te vinden zijn.”

Dan sprint hij het veld in, want een snelle man met grijs wapperend haar komt naar de kant gerend. Wissel! Het is Jan Haarhuis, gekleed in een zwart katoenen shirtje en grijze vrijetijds-korte-broek. “Ik ben er net bij en ik heb nog geen tenue.”

Haarhuis kan wel een balletje pushen. Hij speelde overgangsklasse bij hockeyclub Breda, maar werd professioneel ballonvaarder en hockeyde lange tijd niet. “Nog steeds komt hockeyen in teamverband er niet van, omdat ik kinderen heb. Dit is dan een prima uitkomst: af en toe op een maandagavond een wedstrijd”, zegt het hoofd onderwijs- en studentenzaken van de faculteit Diergeneeskunde.

Haarhuis zorgt voor de routine en de kwaliteit, samen met mensen als communicatiemedewerker Mariëlle de Vuijst-Hoogendoorn, die nog in Jong Oranje heeft gespeeld. Ongeveer de helft van de teamleden hockeyt ook in een amateurteam.

De jonkies van Loyaal, met veel ex-leden van studentenzeilvereniging Histos, gaan uiteindelijk vrij gemakkelijk over de knie, tot vreugde van Marloes van Rijsbergen (24), die na de wedstrijd staat te rekken. Ze is in de vakgroep Internationaal en Europees Recht bezig met haar proefschrift en kwam een half jaar geleden bij het team. “In het begin vond ik ons wel een beetje FC Knudde, maar we spelen nu echt als een team. Voor mij is het leuk om kennis te maken met andere medewerkers van de universiteit. Om bijvoorbeeld van andere onderzoekers te horen welke onderzoeksmethoden ze toepassen.”

In de kantine gaan de gesprekken vanavond niet over onderzoekstechnieken, maar over de goede wedstrijd die zojuist op de mat werd gelegd. Studentendecaan Anne Hamburger en Nicoline Meijer (verantwoordelijk voor de communicatie rondom het Utrecht Science Park) kunnen alleen maar stralen. De twee besloten in 2012 het team op te richten en regelden dat de universiteit de kleding en het inschrijfgeld voor haar rekening neemt. “Het is gewoon hartstikke leuk om tegen andere teams uit de regio te hockeyen”, vindt Nicoline. “Bovendien is het goed voor je netwerk”, vult Anne aan. “Het is toch weer een stukje makkelijker zakendoen als je iemand al van hockey kent.”

Ze hopen nog een doelman of –vrouw te vinden. Anne: “Maar keepen is in hockey niet zo populair.” Ook spelers kunnen ze altijd gebruiken. Vorig jaar speelden ze noodgedwongen wel eens met een negental, maar vanavond waren er maar liefst twee wissels.Nou is de openingswedstrijd van het seizoen bij de meeste amateursporten populair bij spelers, maar de vrouwen hopen dit jaar élke wedstrijd met elf toppers op het veld te staan. “Als het UMC drie teams kan samenstellen, dan moet het ons zeker lukken om een brede selectie te hebben”, zegt Nicoline, die nog maar eens benadrukt hoe gezellig bedrijfshockey is.

Hoe beter de resultaten, hoe leuker het wordt. De wedstrijd van vanavond belooft wat.

Noot redactie: Inmiddels vierde het bedrijfshockeyteam een tweede overwinning.

Tags: hockey | educate-it