UU-hoogleraar Ingrid Robeyns wil ‘witte’ staking

In het midden Ingrid Robeyns tijdens een uitzending van Buitenhof afgelopen zondag

Robeyns noemde de optie van ‘een witte staking’ zondag al in het discussieprogramma Buitenhof. Daar sprak zij samen met de Groningse rector Elmer Sterken onder meer over de teruglopende onderwijsfinanciering per student en het beslag dat onderwijsverplichtingen leggen op de werkweek van een docent-onderzoeker. “Onderzoek doe je in je vrije tijd”, stelde Robeyns.

In een opiniestuk op de hogeronderwijssite ScienceGuide roept Robeyns nu daadwerkelijk op tot actie “om de roofbouw op het wetenschappelijk personeel te stoppen”. Universitair medewerkers zouden niet meer uren moeten werken dan ze contractueel verplicht zijn. Een dergelijke ‘witte staking’ kan illustreren dat de sector draait op de overuren van het personeel, aldus Robeyns die hoopt op hulp vanuit de universiteitsbesturen.

Als symbolische ondersteuning van de actie zouden medewerkers een witte armband of white ribbon kunnen dragen, stelt Robeyns voor. Dit zou ook medewerkers die denken dat ze het zich niet kunnen veroorloven om minder te werken –bijvoorbeeld omdat ze in tijdelijke dienst zijn – een mogelijkheid geven zich aan te sluiten bij de actie.