UU hoort bij 60 meest internationale universiteiten ter wereld

De Universiteit Utrecht staat op plaats 59 in een lijst met de 150 meest internationale universiteiten. De ranking werd deze week gepubliceerd door het Britse vakblad Times Higher Education.

De UU is na de UvA (plek 38) de enige Nederlandse universiteit in de ranglijst. De Zwitserse ETH in Zürich is volgens de Britten de meest internationale onderwijsinstelling ter wereld.

De UU dankt de hoge klassering vooral aan de hoge score voor ‘internationale reputatie’. Deze is het resultaat van een vergelijking tussen de waardering van buitenlandse en binnenlandse respondenten voor een universiteit in een jaarlijks reputatie-onderzoek van het vakblad.

Andere criteria voor de nieuwe lijst waren het percentage internationale studenten en stafleden. Ook het aantal wetenschappelijke publicaties waarvoor in internationaal verband werd samengewerkt, telde mee.