UU moet boete betalen voor chronisch zieken

Universiteiten zijn verplicht om de langstudeerboete te betalen voor chronische zieke studenten. Maar extra geld uit Den Haag komt er niet. Daarom kiest de UU voor een sobere compensatieregeling.

De Universiteit Utrecht gaat vanaf komend studiejaar financiële steun verlenen aan studenten die als gevolg van een chronische ziekte of een handicap tegen een langstudeerboete aanlopen. Maar de voorwaarden zijn streng, waardoor naar verwachting slechts een handjevol studenten in aanmerking komt voor de regeling.

Hoger onderwijsinstellingen bieden momenteel al afstudeersteun. Dit is een financiële compensatie voor studenten die als gevolg van bijvoorbeeld ziekte, zwangerschap of bijzondere familieomstandigheden langer over hun studie doen en daardoor extra kosten maken.

Omdat voor deze groep studenten vanaf komend studiejaar ook nog eens de langstudeerboete dreigt, heeft de Tweede Kamer in 2011 een motie aangenomen die universiteiten en hogescholen verplicht om ook financiële compensatie voor de langstudeerboete te bieden aan deze studenten.

Bij de Universiteit Utrecht heerst de nodige wrevel over deze motie: Den Haag geeft geen extra geld voor de nieuwe compensatieregeling. De UU kiest er daarom voor om de regeling Compensatie Langstuderen “sober” in te richten. Alleen de groep die tijdens de studie al meer dan 12 maanden afstudeersteun ontvangt, komt in aanmerking voor de regeling. Wie tijdens zijn of haar studie korter dan 12 maanden uit de running is, krijgt geen compensatie voor de langstudeerboete.

Door de strenge voorwaarden verwacht de universiteit dat slechts een handjevol Utrechtse studenten in aanmerking komt, ook omdat chronische zieke en gehandicapte studenten al een extra uitloopjaar krijgen voordat ze langstudeerboete moeten betalen. De compensatie kan betaald worden uit het bestaande budget (2,35 miljoen euro) van het profileringsfonds, het potje voor onder meer bestuursbeurzen, kennisbeurzen en afstudeersteun. Door de regeling sober te houden, hoeft niet bezuinigd te worden op andere onderdelen van het fonds, schrijft de UU in een nota over het profileringsfonds (pdf).

Andere universiteiten verleggen wel de accenten als gevolg van de nieuwe compensatieregeling voor langstudeerders. In Nijmegen en Maastricht knibbelen de universiteitsbesturen aan de bestuursbeurzen om binnen het budget van het profileringsfonds te blijven. Daar wordt gezegd: wij moeten snijden in de bestuursbeurzen om deze regeling voor zieke studenten mogelijk te maken. Iets dat bij studentenblog Soggen tot de nodige irritatie leidt. “Zwangere studentes, gehandicapte studenten, studenten met moeilijke familieomstandigheden, dat tuig gaat uw bestuursbeurs opsnoepen.”