UU start proef met promodocs: promovendi die onderzoek doen én leraar zijn

De Universiteit Utrecht begint een experiment waarbij promovendi hun onderzoek combineren met een baan voor de klas. Zes promovendi gaan binnenkort aan de slag en uiteindelijk is er plek voor tien zogeheten ‘promodocs’.

De mogelijkheid werd in 2013 geopperd door het Interstedelijk Studenten Overleg. Promodocs zouden het groeiende lerarentekort bestrijden en het opleidingsniveau van leraren verhogen. De zes die nu starten, besteden zestig procent van hun tijd aan onderzoek en geven de rest van de week les op een basisschool of middelbare school. In plaats van drie of vier jaar duurt hun promotie vijf jaar.

Het ministerie van Onderwijs stelt 1,5 miljoen euro beschikbaar. Dat geld is bedoeld om de aanstelling van promovendi aan de universiteit te bekostigen. De school betaalt de uren die de promovendus voor de klas staat. Alle promodocs beschikken over een lesbevoegdheid.

Volgens ISO-voorzitter Rosanne Broekhuizen waren er genoeg gegadigden voor de tien plaatsen. “Maar de selectie is streng, want dit is een erg intensief traject.” Over een paar maanden begint de werving voor de overige vier promodocs.

De proef aan de Universiteit Utrecht wordt over twee jaar geëvalueerd en eventueel uitgebreid. Het kabinet heeft de afgelopen jaren meerdere projecten bekostigd die moeten zorgen voor hoger opgeleide leraren.