UU stijgt 17 plaatsen op Times Higher Education-ranglijst

Nederland herpakt zich in de universiteitenranking van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Er staan weer twaalf universiteiten in de top 200. De Universiteit Utrecht stijgt naar plek 62.

Na een lichte terugval vorig jaar scoort Nederland weer hoog in de invloedrijke Times-ranking. Na de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland heeft Nederland de meeste universiteiten in de top 200. De redactie van THE noemt die prestatie indrukwekkend voor het kleine Nederland: “It punches well above its weight.”

De Universiteit Leiden, drie jaar lang de Nederlandse nummer één, levert drie plaatsen in. Maar de meeste andere universiteiten boeken flinke winst in vergelijking met vorig jaar. Wageningen stoot Leiden van de troon. Met haar gedeelde plaats 47 staat er voor het eerst sinds 2009 weer een Nederlandse universiteit in de top vijftig.

De top van de ranking wordt nog altijd gedomineerd door de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar voor het eerst in tien jaar moeten ze nu een universiteit uit een ander land tussen zich dulden: de technische universiteit van Zürich (Zwitserland) staat op plaats negen. Bovenaan staat net als vorig jaar het California Institute of Technology.

Duitsland maakt dit jaar een indrukwekkende sprong. Het had in 2013 nog maar tien universiteiten in de top 200, vorig jaar waren het er twaalf en nu maar liefst twintig.

Of de stijgers in de ranglijst hun nieuwe positie volledig aan zichzelf te danken hebben, staat overigens nog te bezien. De berekeningsmethode is dit jaar enigszins aangepast. “Dit heeft geleid tot opvallende veranderingen in de positie van sommige instellingen die niet alleen maar aan hun prestaties kunnen worden toegeschreven”, aldus de makers van de ranglijst.

Critici zeggen dat rankings alleen maar worden veranderd om de spanning erin te houden en aandacht te trekken. Aan de andere kant bestaan de rankings nog niet zo lang en zou het ook vreemd zijn als de makers de vergelijking met voorgaande jaren de voorkeur gaven boven betere analyses.

De ranglijst keek dit keer onder meer naar een groter aantal publicaties: meer dan elf miljoen, tegen zes miljoen vorig jaar. Ook zijn er iets meer citaties geteld: geen 50, maar 51 miljoen. Volgens de Times Higher zijn hierdoor betere analyses mogelijk dan voorheen.

Nederlandse universiteiten in de THE-ranking

2015-16