UU-student onwetend middelpunt van paushoax

De Wereldjongerendagen vinden eind deze maand in Rio plaats. Of een Utrechtse student daar de paus zal ontmoeten blijft de vraag.

‘Nederlandse spreekt paus toe’. Zo kopte nos.nl vanmiddag. De Utrechtse biologiestudent Annemarie Scheerboom zou de gelukkige zijn. Annemarie zelf weet echter van niets. *update 26 juli: Annemarie knuffelt paus*

Een vreemd telefoongesprek voerde DUB vrijdagmiddag met Annemarie. Naar aanleiding van de berichtgeving op de nos-site hadden we bij het aartsbisdom Utrecht haar telefoonnummer opgevraagd. De biologiestudent was immers de gelukkige die was geselecteerd om tijdens de Wereldjongerendagen in Brazilië de kerkleider te ontmoeten, zo lazen we.

We horen een verbaasde stem. “Ik begrijp nu net dat ik ben uitgekozen om met een welkomstcomité de paus te verwelkomen of zoiets”, vertelt ze. “Maar meer weet ik echt niet, sorry. Ik heb me ingeschreven voor de wereldjongerendagen en ga daar later deze maand met mijn band optreden. Dat is het. We zijn net aan het repeteren, dus ik zou dit gesprek graag kort houden. Ik kan je echt niet meer vertellen.”

Terug naar het aartsbisdom dan maar. Daar verwijzen ze door naar Jong Katholiek, de organisatie voor jonge katholieken. Coördinator Marc Bollerman schiet in de lach. Hij is de hele middag al bezig om verkeerde berichtgeving te corrigeren, vertelt hij. “Dat Annemarie zo reageert, kan ik me voorstellen.”

Bollerman legt uit dat de touroperator, die voor Jong Katholiek de reis van Nederlandse jongeren regelt, tegenover de RKK-radio in Brazilië wat al te boude en voorbarige uitspraken had gedaan. De man had begrepen dat een Nederlandse jongere de paus zou mogen toespreken, een bericht dat direct door de Nederlandse media werd overgenomen.

In werkelijkheid is er vooralsnog alleen sprake van dat een Nederlandse jongere in een delegatie plaatsneemt die de paus straks zal mogen verwelkomen.Bollerman: “Die Nederlandse jongere is wel degelijk Annemarie. Maar wat dat welkomstcomité straks precies mag doen, is nog helemaal niet bekend. Op onze site hebben we nu de juiste informatie staan.”

Ook NOS.nl heeft later deze middag het nieuwsbericht aangepast. Maar eerder stond het er dus nog zo.

*update 26 juli: Annemarie knuffelt paus*
Klaarblijkelijk had de touroperator het toch bij het juiste eind. Tijdens de Wereldjongerendagen mocht Annemarie de paus namens alle Europese jongeren welkom heten. Voor de RKK-televisie vertelde ze over de spontane knuffel die ze kreeg.

Tags: vaticaan