UU-student uitgeroepen tot favoriete docent van Avans Hogeschool

UU-student Nina van Ingen wint docentenprijs Avans Hogeschool. Foto: Punt Avans

Dat had ze nooit verwacht, vertelt Nina van Ingen. “Eerst voelde ik me wat ongemakkelijk, omdat ik net een jaar lesgeef. Maar het is wel heel bijzonder en ik ben er heel blij mee.” Nina denkt dat ze de titel van Avansdocent van het jaar in de wacht wist te slepen vanwege haar enthousiaste manier van lesgeven. Volgens haar studenten is ze daarnaast ‘oprecht betrokken’ en ‘professioneel’.

Zelf is ze vooral blij dat het geven van onderwijs zo goed gaat. “Ik ben 22, dus ik heb soms studenten in mijn klas die ouder zijn dan ik. In het begin was ik bang dat ze zouden zeggen: 'wat kom jij ons nou vertellen?'. Ook dacht ik dat studenten minder snel naar me toe zouden komen als ze ergens mee zaten omdat ik nog zo dichtbij ze sta. Maar het tegendeel bleek waar. Studenten delen juist veel met me. Dat vind ik het allermooiste.”

Nina rondde in 2016 haar opleiding Verpleegkunde aan Avans Hogeschool af en werd vrij snel daarna uitgenodigd om als parttime docent aan te blijven. Nina: “De opleiding wilde bij wijze van experiment een jonge alumnus als docent aanstellen. Daar werd ik voor gevraagd.”

Naast haar werk als docent, studeert Van Ingen ook. Aan de UU, waar ze met succes de premaster Klinische Gezondheidswetenschappen volgt. “Ik volg elke vrijdag college dus dat is goed te combineren met de 24 uur die ik zelf voor de klas sta.” Na dit studiejaar start ze met de deeltijdmaster Verplegingswetenschap.

Of ze in de toekomst voor de klas blijft staan? “Ik hoop van wel, maar waarschijnlijk niet fulltime. Daarvoor trekt de zorg me nog te veel. Ik hoop op een mooie combinatie, al is dat niet altijd even makkelijk", aldus Nina. Lachend: "Ik word gewoon van heel veel verschillende dingen enthousiast." Na het behalen van haar mastertitel zal Nina haar vleugels verder uitslaan. “Dat wil Avans en dat wil ik zelf ook. Dan is het tijd om weer verder te kijken.”

De verkiezing Avansdocent van het jaar wordt jaarlijks uitgeschreven door hogeschoolblad Punt Avans. Nina is de negende winnaar van de prijs.