UU-studenten maken muzikale stadswandeling door Utrecht

Sabine Waasdorp, Hannah den Hollander en één van de posters voor de wandeling
Zaterdag gaat-ie eindelijk in première: de muzikale stadswandeling door Utrecht. UU-studenten Sabine, Hanna en Jonne werkten er twee jaar aan. “Iedereen kan de wandeling maken, je moet alleen een smartphone hebben.”

De zes kilometer lange stadswandeling is het resultaat van een opdracht uit het honoursprogramma Humanities College van de faculteit Geesteswetenschappen. Voor deze opdracht gingen student Nederlands Sabine, muziekwetenschapstudent Hanna en Jonne, die Taal- en Cultuurstudies studeert, op zoek naar een ‘maatschappelijke partner’. Die vonden ze in de Vrede van Utrecht. Nog tot eind september kunnen geïnteresseerden de wandeling maken.

Hoe werkt de wandeling?
Hanna: “Het idee is dat je door de stad loopt van poster naar poster. We hebben die in het centrum opgehangen, ze zijn roze en dus gemakkelijk te herkennen. Daarop staan QR-codes die je met je smartphone kunt scannen. Die code voert je naar de website van de wandeling, waar je naar muziek kunt luisteren die we speciaal voor die plek hebben uitgekozen.”

Wat voor muziek? Wie heeft de muziek uitgezocht?
Sabine: "Het varieert heel erg, van klassiek tot rap, jazz en kindermuziek. Daarmee willen we benadrukken dat muziek overal aanwezig is in de stad. Het uitzoeken hebben we met z’n drieën gedaan. In 2012 begonnen we te denken over welke muziek we zouden koppelen aan mooie locaties in de stad. Het moest muziek zijn van Utrechtse artiesten. Bij de Stadsschouwburg hebben we bijvoorbeeld een stuk van Willem Pijper, een Utrechtse componist. Bij de Drift hoort een nummer van een voormalige UIT-band. Bij Ekko past een stukje van de singer-songwriter Roosbeef.”

Wat heeft de wandeling nou met de Vrede van Utrecht te maken?
Sabine: “De wandeling hoort bij de evenementen die plaatsvinden in het kader van de Vrede van Utrecht en is een onderdeel van het programma Vrede in de Buurt. Dat programma besteedt veel aandacht aan cultuur in Utrechtse wijken."
Hanna valt haar bij: “Onze wandeling die muziek verbindt aan Utrechtse plekjes pastte daar goed in. Iedereen kan de wandeling doen. Je moet alleen een smartphone hebben!”

Waarom zijn jullie hiermee begonnen?
Hanna: “Wij moesten als honoursstudenten een zogenaamde ‘maatschappelijke partner’ zoeken die met ons een project wilde opzette. De Vrede van Utrecht was een heel goede keuze. Na de lancering van de wandeling zaterdag houdt het er voor ons op.”
Sabine: “Het was gevarieerd werk. Ik ontwierp de folder en de poster en moest artiesten benaderen voor copyrightovereenkomsten. Het drukken en plaatsen van de posters duurde best lang. Vanuit de universiteit kregen we een bedrag voor de onkosten, verder hebben we er met zijn drieën vooral heel veel tijd ingestoken."

Waarom heeft het twee jaar geduurd?
Sabine: "Het heeft twee jaar geduurd omdat het programma van de Vrede van Utrecht pas in 2013 begon. Aan het eind van 2012, het einde van ons honoursprogramma, hadden wij wel al veel voorbereidingen gedaan, zoals het kiezen van de muziek, maar pas in 2013 konden we alles afronden doordat de Vrede van Utrecht zo aan dit jaartal verbonden is. Onze wandeling is ideaal voor de zomer, daarom hebben wij de start ervan uitgesteld tot nu."

Op zaterdag 22 juni zullen Sabine, Hanna en Jonne een speciaal kraampje hebben met informatie voor wandelaars op het Lucasbolwerk. Check de site van de Muzikale Stadswandeling.