UvA-actiegroep wil openbaar debat over Duisenberg

Rechts Pieter Duisenberg vorig jaar tijdens een debat aan het Janskerkhof in Utrecht. Foto: DUB

Bijna vijfduizend handtekeningen staan er onder de petitie van ReThink UvA tegen de benoeming van het VVD-Kamerlid. De universiteitenvereniging bleef achter haar keuze staan en nodigde de initiatiefnemers uit voor een gesprek.

Maar daar gaat ReThink niet mee akkoord, blijkt uit een tegenvoorstel aan de twee vicevoorzitters van de VSNU. De actiegroep wil niet achter gesloten deuren praten. Een publieke bespreking van de keuze voor Duisenberg lijkt de actievoerders “cruciaal”.

De VSNU kan nog niet reageren op het tegenvoorstel, laat woordvoerder Bart Pierik weten. Duisenberg, die maandag begint als VSNU-voorzitter, trapt woensdag bij de Universiteit Utrecht een kennismakingstournee langs de universiteiten af.

In een interview met het HOP zei hij bij alle universiteiten in gesprek te willen gaan met studenten en medewerkers, en ook met zijn critici. Maar in Utrecht is er geen openbare bijeenkomst. Of dat bij de UvA op 1 november anders is, kan Pierik nog niet zeggen: “We werken op dit moment nog aan het programma.”

Tags: vsnu | rethink uva