Veel minder studenten vullen Nationale Studenten Enquête in

Veel minder UU-studenten dan vorig jaar vulden dit jaar de Nationale Studenten Enquête (NSE) in. De respons daalde van 40 naar 29 procent.

Elk jaar krijgen studenten het verzoek om de Nationale Studenten Enquête (NSE) in te vullen. Met de enquête wordt de tevredenheid van studenten gepeild over de opleidingen en de voorzieningen van de universiteit of hogeschool. De mening van de studenten wordt door de onderwijsinstellingen gebruikt om het eigen aanbod te verbeteren, maar komt ook terecht in de Keuzegids Hoger Onderwijs en de studiekeuzespecial van Elsevier.

Voor de UU betekent de lage respons een minder representatieve uitkomst. Het leidt er ook toe dat sommige opleidingen helemaal geen score krijgen. Als minder dan 10 studenten van een opleiding de enquête invullen, dan wordt de score om statistische redenen niet gerapporteerd.

Ook bij andere universiteiten en hogescholen is de respons gedaald. Het landelijke percentage daalde van 40,4 procent naar 34,1 procent. Dat blijkt uit de voorlopige gegevens die verstrekt zijn door Studiekeuze123, de organisatie die verantwoordelijk is voor de Nationale Studenten Enquête (NSE). In vergelijking met andere algemene universiteiten is de respons in Utrecht nog relatief hoog.

Dit jaar kregen studenten twee weken minder de tijd om de enquête in te vullen. Dat gebeurde op verzoek van de universiteiten en hogescholen. Voordeel is dat de onderwijsinstellingen sneller de uitslagen kunnen inzien en meer tijd hebben om nog voor de zomervakantie aan de slag te gaan met de enquêteresultaten. Nadeel is dat studenten minder tijd krijgen om de NSE in te vullen en ook één herinneringsmail minder ontvangen.

De UU ziet de verkorte doorlooptijd als belangrijkste reden voor de gedaalde respons. Maar er is mogelijk nog een andere reden. Veel studenten lijken zich niet te realiseren dat de NSE een jaarlijkse enquête is. Ze zijn dan al snel geneigd te denken: 'oh die heb ik vorig jaar al ingevuld'. Dat is althans een vermoeden van beleidsmedewerker informatievoorziening Huib-Jan van der Stoep. “Vorig jaar was de respons al twee weken voor de deadline hoger dan nu. We hebben toen ook voor het eerst uitvoerig over de NSE gecommuniceerd naar de studenten. We gaan onderzoeken of studenten nu gedacht hebben dat ze de enquête niet meer hoeven in te vullen.”

Voor hogescholen en universiteiten is het belangrijk ieder jaar weer een hoge respons te krijgen. Zo kunnen ze op verschillende aspecten en per opleiding kijken hoe tevreden de studenten zijn, en waar het nodig is om verbeteringen door te voeren. Met de mening van slechts een handjevol studenten kan een opleiding weinig beginnen. Sommige universiteiten verloten een stedentrip of een bierpakket om studenten over te halen de NSE in te vullen.