Vegetarisch lunchen in Educatorium tijdens Duurzame UU-dag

Het is de week van de Duurzaamheid en ook de Universiteit Utrecht doet hier aan mee. Zo was er op dinsdag 11 oktober nergens in de kantine van het Educatorium vlees te vinden.

Een jaar geleden pleitte de Green Office Utrecht voor het invoeren van een vleesvrije maandag op de universiteit. In september deed de U-raad dit ook maar beide voorstellen leken niets op te leveren, tot nu. In plaats van de gebruikelijke broodjes vlees, frikandellen en pizza salami konden studenten tijdens de Duurzame UU-dag hun vingers aflikken bij salades met geitenkaas en noten, falafel, pizza margarita en oesterzwamkroketten.

Sommige studenten kijken raar op als ze het bordje ‘oesterzwam- of kaaskroket’ zien, maar kiezen alsnog voor de gefrituurde lekkernij. Het vegetarische aspect schrikt niet af en de meeste studenten vinden een dagje vegetarisch lunchen geen probleem. Toch lijken de meeste studenten wel voorkeur voor vlees te houden en zien een vleesvrije kantine niet zitten.

Zoals Eliane (19): “Ik heb liever vlees, maar een dagje iets anders is ook geen probleem.” Daan (18) vindt de vleesvrije dag een goede actie van de Green Office: “Ze zouden het vaker kunnen doen, maar altijd vleesvrij zie ik niet zitten. Je moet de mogelijkheid hebben om te kiezen voor vlees of vegetarisch.”

De nieuwsgierige Jan Willem (18) kiest tijdens de lunch voor de twee verschillende vegetarische kroketten. Eén gevuld met oesterzwammen en de andere met kaas. “Ik ben erg benieuwd naar de smaken, dus ik probeer ze allebei.”

Ook Terence (20) kiest voor de oesterzwamkroket. “Het maakt mij niet zoveel uit waar de kroket van is gemaakt. Het was mij niet eens opgevallen dat dit een vegetarische kroket is.” Toch heeft Terence liever vlees: “Maar af en toe een vleesvrije dag zou ik niet erg vinden.”

De Green Office en cateraar Sodexo hebben de vleesvrije dag niet van te voren aangekondigd, uit angst dat er een grote discussie zou ontstaan onder studenten en medewerkers. Voor vragen of klachten konden studenten terecht bij medewerker Tamar (23) van de Green Office. Zij stond in het Educatorium om uitleg te geven over de actie: “Alle gerechten zijn vegetarisch of veganistisch. Er is op deze Duurzame UU-dag dus geen plakje worst te vinden in de kantine.”

Veel maatregelen om een vleesvrije kantine te realiseren hoefde cateringbedrijf Sodexo niet te treffen. Timo Bierhoff, hospitality manager bij Sodexo vertelt: “De soepen zijn vaak al vleesvrij, de saladebar ook. Bij de warme lunchgerechten is altijd één gerecht al vegetarisch, dus daar hoefde we ook niets aan te veranderen. We hebben wel wat gerechten weggelaten of toegevoegd, zoals een sojayoghurt aan de yoghurtbar als extra veganistische keuze.”

Volgens Bierhoff kan de kantine heel gemakkelijk vleesvrij zijn, want logistiek is dit geen probleem. Toch is het volgens hem niet mogelijk om uitsluitend vegetarische gerechten te bieden, omdat niet alle studenten en medewerkers dit willen. Bierhoff: "Iedereen wil de mogelijkheid hebben om te kiezen voor vlees of vegetarisch. Die keuzevrijheid willen we behouden.”