Voetbalpoolexpert Loek Groot: kies saaie uitslagen

Winst (2-0) tegen Denemarken. Een gelijkspel (1-1) tegen de Duitsers. En een krappe overwinning (1-0) op Portugal. Dat zijn de meest waarschijnlijke uitslagen volgens econoom en voetbalstatisticus Loek Groot.

Nederland gaat glorieus door naar de kwartfinale. Kat in ‘t bakkie. Twee keer winst, een keer gelijk. Dat schrijft universitair hoofddocent Economie Loek Groot deze maand in het blad Economisch Statistische Berichten.

Zonder glazen bol maar puur op basis van koude voetbalstatistieken komt Groot tot deze vrolijk stemmende voorspelling. Op basis van de zogeheten Elo-ratings (de sterkte van landen op basis van recente resultaten) zijn dit volgens Groot de meest waarschijnlijke uitslagen in poule B, de groep des doods:

Nederland - Denemarken 2-0 (15 procent kans op deze uitslag)

Duitsland – Portugal 1-0 (13 procent)

Denemarken – Portugal 1-1 (11 procent)

Nederland – Duitsland 1-1 (12 procent)

Portugal – Nederland 0-1 (13 procent)

Denemarken – Duitsland 0-2 (15 procent)

Groot keek voor zijn analyse ook naar de uitslagen van alle gespeelde EK-interlands (eindtoernooi- en kwalificatiewedstrijden) sinds 1960. Ook na bewerking van die data komen Nederland en Duitsland bovendrijven in poule B.

De DUB EK-pool van Groot en collega's

Groot en twee andere medewerkers van de Utrecht University School of Economics doen ook mee aan de DUB EK-pool. Hun team 'eloeco' bestaat uit de volgende landen

• Toplanden: Spanje, Nederland, Duitsland, Engeland.
  • Kneuzen: Polen, Grieken, Ierland en Oekraïne
  • Topscorer: Wayne Rooney
  • Schopper: van Bommel

Doe ook met jouw vereniging, afdeling of studentenhuis mee aan de DUB EK-pool. De uitleg staat hier.

Zijn statistische analyse lijkt verplichte kost voor eenieder die serieus werk maakt van voetbalpools. Maar Groot tempert meteen de verwachtingen, de titel van zijn artikel (‘Het EK is niet te voorspellen’) doet dat overigens ook. “Je hebt in dit geval niks aan de wetenschap”, zegt hij meteen al aan het begin van het interview in zijn werkkamer op de universiteit. “Luister niet naar ons experts.”

Het kanselement in voetbal is zo groot dat voorspellen een hachelijke zaak wordt, benadrukt Groot. “Het enige dat we kunnen zeggen is welke uitslagen waarschijnlijker zijn dan anderen. Het meest waarschijnlijke is dat Nederland met 2-0 wint van Denemarken, maar er zijn zoveel verschillende uitkomsten dat het niets meer blijft dan een gok. Voetbal is door het lage aantal doelpunten bovendien bij uitstek een sport waar toeval een rol speelt. Een controversiële scheidsrechterlijke beslissing of één domme actie van een speler kan doorslaggevend zijn, en de vorm van de dag is ook bepalend. Dat maakt voorspellen erg moeilijk.”

Ga dus af op je eigen intuïtie bij het invullen van een voetbalpool, is het advies van Groot. Hij heeft wel een belangrijke tip: kies saaie uitslagen. “Veel mensen zijn geneigd een exotische uitslag in te vullen om zich te onderscheiden van de rest. Ze denken dat ze niet kunnen winnen als ze alleen voor de hand liggende uitslagen invullen. Dat is echt een denkfout, ook met saaie uitslagen zijn er bij 24 poulewedstrijden talloze verschillende combinaties.”

Het beste is om uitslagen met meer dan 4 doelpunten te vermijden, adviseert Groot. “Als je kijkt naar de laatste vier EK’s, dan is de kans op een wedstrijd met meer dan vier doelpunten bijzonder klein. Vermijd dus spectaculaire uitslagen zoals 4-1 of 3-2. ”

Verder dan de poulewedstrijden reikt de analyse van Groot niet. Toch wil hij op intuïtie wel een voorspelling doen voor het EK, aangezien hij het vier jaar geleden ook al bij het rechte eind had. “Ik hoop en denk dat Spanje Europees kampioen wordt. Zij spelen als enige dat tiki-taka-voetbal. Dat is misschien soms wat steriel, maar het is innovatief en uiterst succesvol.”