Voorzitter integriteitscommissie zegt sorry tegen VU

De voorzitter van de landelijke integriteitscommissie voor de wetenschap (LOWI) zal zich niet meer bemoeien met klachten over VU-hoogleraar Peter Nijkamp en zijn promovenda Karima Kourtit.

LOWI-voorzitter Kees Schuyt heeft zijn excuses aangeboden aan het bestuur van de Vrije Universiteit, aldus een gezamenlijke verklaring op de website van de Vrije Universiteit.

LOWI-voorzitter Kees Schuyt had in NRC Handelsblad vernietigend uitgehaald naar de Vrije Universiteit. Hij vond het schokkend dat de VU een anonieme klacht tegen het proefschrift van Kourtit in behandeling heeft genomen. “Alles wat jurist in mij is komt hiertegen in opstand”, zei hij.

Ook hekelde hij het gebrek aan openheid van de Vrije Universiteit, die niet vertelde wat de klacht tegen Kourtit precies behelsde. “Niemand kan nu iets controleren. Dit is een geheim proces geweest, dat haast gaat lijken op een heksenproces.”

Nu heeft Schuyt een gesprek gehad met het bestuur van de Vrije Universiteit. Hij heeft volgens de verklaring aangegeven dat hij “beter eerst het gesprek had kunnen en moeten aangaan met het VU-bestuur alvorens zich in het openbaar hard en te negatief uit te laten over de door de VU gevolgde klachtprocedure.”

Hij zou het LOWI in een lastige positie hebben gebracht met zijn uitspraken over deels nog lopende zaken. Mochten die zaken bij het LOWI ter tafel komen, dan zal hij zich ‘verschonen’.