VU-bezetting voorbij

De studenten die gisteren een deel van het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit hebben bezet, zijn weer vertrokken. Vooralsnog staan er geen nieuwe acties op stapel.

Studenten protesteerden met hun bezetting tegen de voorgenomen bezuinigingen op de faculteit aard- en levenswetenschappen. Na een college in de gang vertrokken de studenten rond een uur of drie weer naar huis. Volgens de voorzitter van de Amsterdamse SRVU Studentenbond was dat volgens planning.

Het protest werd op touw gezet door de actiegroep Titanic, die vorige week in een brief aan het bestuur dreigde met “verregaande stappen”. De actiegroep maakt zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek aan de faculteit. Er zijn de afgelopen jaren alleen maar meer studenten gekomen, terwijl er volgens de studenten minder wetenschappers werken. De aangekondigde bezuinigingen zouden de ondergang inluiden.

Vandaag praat het College van Bestuur over de reorganisatie. De studenten wachten op de uitkomst van die vergadering voor ze nieuwe acties aankondigen.