VU-bezetting voorbij

Na 192 uur ging gisteravond de kerkzaal van de Vrije Universiteit weer open. De bezetting door actiegroep Titanic is voorbij, meldt universiteitskrant AdValvas.

De actievoerders en het college van bestuur hebben een overeenkomst bereikt, lieten ze vlak voor de deur openging weten in een verklaring. Samen hebben ze “na constructief overleg” een oplossing gevonden voor de problemen bij de faculteit Aard- en levenswetenschappen. De actievoerders gaan “met opgeheven hoofd” naar huis.

De studenten protesteerden tegen bezuinigingen op hun faculteit, die volgens hen het onderwijs aantasten. “We zijn het nog steeds niet eens met de beslissingen die als onderdeel van de reorganisatie zijn genomen”, aldus Betram Uunk van de actiegroep in de gezamenlijke verklaring. “Maar we hebben door een aantal belangrijke tegemoetkomingen in onze overeenkomst voldoende vertrouwen in de continuïteit en kwaliteit van onze opleidingen.”

Gisteren kreeg de Amsterdamse actie steun vanuit Utrecht. De Kritische Studenten Utrecht (KSU) stonden met een spandoek voor het Langeveldgebouw van de universiteit. Op het spandoek stond: “Students, FIGHT BACK! Solidariteit met de bezetting op de VU!” Ook deelden ze pamfletten uit met een oproep tot het opbouwen van een studentenbeweging die de bezuinigingen weet te stoppen, verwijzend naar de  brochure Europa en het Hoger Onderwijs en het pamflet Bouw een Studentenbeweging voor Vrij Onderwijs.