VUmc beboet voor schending beroepsgeheim

Het medisch centrum van de Vrije Universiteit en tv-productiebedrijf Eyeworks moeten tienduizenden euro’s betalen omdat ze zonder toestemming hebben gefilmd op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.

Het Openbaar Ministerie heeft het VUmc en Eyeworks een boete opgelegd van respectievelijk dertigduizend en twintigduizend euro voor de opnames voor het realityshow ‘24 uur tussen leven en dood’. Voor het RTL-programma werden zorgverleners op de spoedeisende hulp gevolgd met camera’s, waarbij ook patiënten in beeld kwamen. Medewerkers van Eyeworks keken en luisterden mee zonder dat alle patiënten daar toestemming voor hadden gegeven. Zeven van hen deden aangifte.

Het VUmc heeft een hogere boete gekregen dan Eyeworks, omdat het productiebedrijf zich alleen schuldig heeft gemaakt aan het zonder toestemming opnemen van gesprekken. Het VUmc wordt daarnaast verweten dat het het medisch beroepsgeheim opzettelijk geschonden heeft. Het zou een inschattingsfout hebben gemaakt door akkoord te gaan met het voorstel van Eyeworks zonder voldoende onderzoek te doen.

Bij het bepalen van de hoogte van de boete heeft het OM rekening gehouden met de gezondheidszorg: die mag niet ten koste gaan van de patiënten. De boete wordt gezien als een passende straf, omdat zowel het VUmc als Eyeworks volledige medewerking heeft verleend aan het strafrechtelijk onderzoek. Ook hebben beide partijen veel negatieve media-aandacht te verduren gekregen. Voorwaarde van de boete is wel dat de zeven patiënten die aangifte hebben gedaan een schadevergoeding krijgen. Het is niet bekend hoe hoog die zal zijn.

Van de onrechtmatig verkregen beelden zijn de meeste in de prullenbak beland: de show verdween na één aflevering van de buis.