Vuur 7 zetels, PvdUS 5: dramatisch lage opkomst

Verkiezingsuitslag van Universiteitsraad wordt bekendgemaakt in Academiegebouw. Foto DUB

Van maandag tot en met woensdag konden UU-studenten stemmen voor de Universiteitsraad. Omdat twee van de huidige raadspartijen niet voldoende kandidaten konden vinden, waren Lijst Vuur en de PvdUS dit jaar verwikkeld in een tweestrijd.

Lijst Vuur behaalde uiteindelijk twee zetels meer dan de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS). Vuur gaat van vijf naar zeven zetels in de raad, de PvdUS van drie zetels naar vijf. De vier zetels die UUinActie en de Vrije Student nu nog hebben, worden daarmee eerlijk verdeeld over de twee partijen die doorgaan.

Kiesdrempel
Drie studenten wisten de kiesdrempel voor voorkeurstemmen te halen. Zoals verwacht slaagden de twee lijsttrekkers Lune de Rijck (Lijst Vuur) en Maud Duurkens (PvdUS) daarin. Maar de grootste stemmentrekker was de nummer 3 op de Vuur-lijst Ismaïl Sarti.

De natuurkundestudent kreeg 282 stemmen. Hij zit momenteel in de faculteitsraad van Bètawetenschappen en profiteerde waarschijnlijk van de stemmen van bètastudenten en geneeskundestudenten. Ismaïl mikt volgend jaar als lid van de Uraad onder meer op een uitbreiding van het aantal stilteruimtes aan de universiteit.

Desastreuze opkomst
Alles bij elkaar brachten 3780 UU-studenten hun stem uit. Dat is 11 procent van alle stemgerechtigde studenten, fors minder dan in voorgaande jaren. In de afgelopen tien jaar was de opkomst steeds minimaal 18 procent, met een uitschieter van 26,8 procent in 2018. Maar de afgelopen jaren was er al een dalende trend te zien.

Bij de verkiezingen voor de faculteitsraden, die eveneens deze week werden gehouden, was de opkomst helemaal dramatisch. Bij de faculteit Geesteswetenschappen ging nog 15,2 procent van de studenten naar de stembus, maar Sociale Wetenschappen (6,5 procent), Geowetenschappen (10,6 procent), Geneeskunde (9 procent) en Rebo (9,5 procent) zaten daar verder onder.