Waarom De Uithof nu populairder is dan het IBB en Tuindorp

Een kamer op de campus is momenteel gewilder dan een kamer in het IBB of het Tuindorp-West Complex.

1. Het wordt gezelliger in De Uithof

Eenzaam verpieteren in een saai tochtgat, terwijl al je vrienden in de binnenstad wonen. Das war einmal. Het wordt namelijk gezelliger in De Uithof. Als in september de laatste bewoners het nieuwe complex Johanna intrekken, wonen er ruim 2500 studenten op de campus. Op den duur moeten dat er 4000 zijn.

“De SSH bouwt zoveel in De Uithof dat het terrein minder saai aan het worden is”, zegt Arjan Nuijten van het woonbestuur van studentencomplex IBB (niet in De Uithof). “Veel van je vrienden kunnen er nu wonen. Hoe meer mensen, hoe beter het wordt.” Bovendien zijn de voorzieningen er goed, vindt Marouschka Blahetek van het Cambridgelaan-woonbestuur. “De busverbinding is goed en ik profiteer flink van de nieuwe sportpas van Olympos, waarmee je ook aan groepslessen mee kunt doen.”

2. Studenten willen zelfstandig wonen (en dat kan makkelijker in De Uithof)

In De Uithof zijn meer zelfstandige eenheden en in studentenhuizen deel je keuken of douche met minder huisgenoten. Dat is waar de studenten van nu om vragen, zegt de SSH. Hoogleraar sociale geografie Pieter Hooimeijer kent ook een andere reden waarom zelfstandige kamers in opmars zijn. “Een corporatie kan belang hebben bij veel zelfstandige eenheden, omdat die meer toekomstwaarde hebben. Voor studenten zijn zelfstandige woningen financieel interessant, omdat je huurtoeslag krijgt.” IBB’er Nuijten denkt dat de vele zelfstandige eenheden en kleine studentenhuizen de kracht zijn van De Uithof. “Het lijkt erop dat nieuwe studenten meer privacy willen.”

3. Het IBB en het Tuindorp-West Complex zijn lawaaiig en smerig

“Ik ken studenten die vanwege lawaaioverlast van het IBB naar De Uithof zijn verhuisd”, zegt Cambridgelaan-bewoner Marouschka Blahetek. Berucht zijn de IBB-feesten, maar volgens IBB’er Arjan Nuijten zit daarin juist de kracht. “Er hangt een campingsfeer waarbij alles kan en niets moet.” Wel erkent Nuijten dat het IBB oud is en dat je samenwonen met gemiddeld 12 personen maar moet willen. “Het kan namelijk smerig zijn.”

Viezigheid en ouderdom, ook de Tuindorpflats kampen er mee. Onlangs bleek nog dat schimmel langs muren en plafonds van het Tuindorp-West Complex kruipt. Da’s natuurlijk niet heel relaxed wonen. “Studenten geven aan dat ze het fijn vinden om in een nieuw complex te wonen, zoals Johanna”, meldt de SSH. “En Johanna is veel in het nieuws geweest”, weet Blahetek. “Dat kan studenten motiveren om op De Uithof te wonen, ook in andere complexen.” De economiestudente vindt dat je in De Uithof het meeste waar voor je geld krijgt. Ze deelt voorzieningen met drie andere studenten en heeft haar eigen - schone - wastafel. “De prijs-kwaliteitverhouding is beter dan in de binnenstad.”

4. Op de saaie Uithof kun je beter studeren

“Het is speculatief, maar ik denk dat studenten serieuzer zijn geworden en dat deze trend doorzet door het leenstelsel”, zegt hoogleraar Hooimeijer. “Als studeren je eigen investering wordt, ben je er zuinig op. Dan heb je meer baat bij een woonplek zonder afleiding.”

Marouschka Blahetek denkt dat ook het een voordeel kan zijn om op de ‘saaie’ Uithof te wonen. “Meer rust is beter voor je prestaties. Afleiding en uitstelgedrag voel je nu sneller, omdat het om je eigen portemonnee gaat.”

5. De Uithof is altijd een gewilde locatie geweest

“Studenten wezen de De Uithof als woonlocatie nooit af. Het is een misvatting om te denken dat het eerder niet populair was”, zegt hoogleraar sociale geografie Pieter Hooimeijer. Uit meerdere van zijn onderzoeken blijkt dat studenten maar al te graag in De Uithof willen wonen. En ook in de lijstjes van de SSH is het al jaren een close call tussen IBB, TWC en De Uithof qua wachttijd.

Het enige dat in De Uithof wonende studenten willen veranderen, is de locatie. De afstand tussen huis en binnenstad is niet ideaal. Hooimeijer: “Maar OV-verbindingen zijn beter geworden en als je als student geen twintig minuten kunt fietsen, dan moet je echt iets aan je conditie gaan doen.”

Wachttijd voor SSH-kamer lager dan vorig jaar

De gemiddelde wachttijd in Utrecht was in juli elf maanden, dat is een maand korter dan vorig jaar. De Uithof heeft voor het eerst de langste wachttijd: ruim twaalf maanden. IBB en het Tuindorp-West Complex (TWC) volgen op de voet met iets minder dan twaalf maanden.

De Warande heeft met zo’n zeven maanden de minst lange wachttijd. SSH berekent de wachttijd van studentencomplexen aan de hand van inschrijfdata van mensen die reageren op een kamer