Waarom staan de UB-computers na sluitingstijd nog aan?

Afgelopen woensdag stonden de computers in de UB om half twaalf nog aan, terwijl de UB al een uur gesloten was. Foto: Roos van Tongeren.

De computers in de UB Uithof gaan regelmatig pas uren na sluitingstijd uit. Waarom?

Dat de beeldschermen van de computers in de UB Uithof ook ná sluitingstijd aan staan, viel Cambridgelaan-bewoner Lennart van Doremalen deze zomer opeens op. Onnodige verspilling van energie? Lennart stelde die vraag onlangs in een brief (pdf) aan het universiteitsbestuur.

DUB deed navraag bij de ict-dienst van de UU, de directie Information and Technology Services (ITS), die de computers en beeldschermen op afstand beheert. De ict-dienst sluit de computers iedere dag af via een zogeheten remote shutdown. Op die manier worden niet alleen de pc’s in de UB Uithof, maar ook die in computerleerzalen in De Uithof en op het terrein van University College Utrecht vanaf een afstand aan- en uitgezet.

Dat levert in de meeste gevallen geen probleem op, maar in het geval van de UB Uithof ligt dat anders. De UB heeft namelijk ruimere openingstijden in tentamenperiodes. In die weken is de bieb van maandag tot en met donderdag open tot 01.00 uur 's nachts, in plaats van 22.30 uur, zoals normaal.

Door de wisselende openingstijden is het systeem van remote shutdown "foutgevoelig", zo laat een medewerker van de ict-afdeling weten. "Tijdens de tentamenweken bijvoorbeeld kan het dan ineens voorkomen dat de computers rond 22.30 uur uitgaan, terwijl er tot sluitingstijd (01.00 uur) nog studenten op werken. Met als consequentie dat studenten niet-opgeslagen gegevens kwijt zijn. Om deze fouten te voorkomen is gekozen voor de permanente optie van de maximale openingstijden."

Gevolg: op maandag tot en met donderdag staan de computers altijd aan tot 01.00 uur 's nachts. Ook als de bieb sluit om 22.30 uur. Dan staan de pc's nog tweeënhalf uur aan.

Lennart, de opsteller van de brief over de pc's, is niet helemaal tevreden over de uitleg. Zo vindt hij het onder meer raar dat alle computers om 08.00 uur 's ochtends aangaan. "Studenten kunnen zelf ook pc's aanzetten. Dat is een kleine moeite waarmee je energie bespaart en tegelijkertijd voorkomt dat een computer aangaat op dagen dat de UB niet open is."

Ook denkt hij dat er beste andere methoden denkbaar zijn dan een automatische remote shutdown. "Is het zo moeilijk om de portier, die de UB afsluit, een ‘handmatige’ remote shutdown te geven waarmee hij met één druk op de knop alle computers kan afsluiten? Volgens mij kan dat wel."