Wat wordt het nieuwe afstudeercadeau: een beeldje van schimmel, bier of het boek van de rector?

Mogelijkheden die nu worden genoemd zijn: een boek en T-shirt van rector Bert van der Zwaan, een meer studentikoos drankpakket met het biologische bier 1636 en twee glazen met opdruk én een duurzaam beeldje dat wetenschappers en kunstenaars hebben gemaakt van schimmel.

Het universiteitsbestuur hoopt dat de pas afgestudeerde met het cadeau een fijn gevoel overhoudt aan de universiteit. De eerste van de komende maand start een campagne om de student inspraak te geven.

Schimmelbeeldje
Met het beeldje wil de universiteit de aandacht te vestigen op het belang dat de UU hecht aan duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Dit jaar is het Johanna Westerdijk-jaar en Utrecht is wereldwijd toonaangevend in schimmelonderzoek.

Utrechtse wetenschappers werken al enige tijd aan producten gefabriceerd met schimmels. Zo was er een tentoonstelling in het Universiteitsmuseum waar een jurk van het honderd procent afbreekbare materiaal ten toon werd gesteld. Inmiddels ligt er een ontwerp van een kunstenaar waarvan de naam nog niet bekend is gemaakt: zie foto.

Het nieuwe beeldje moet een Engelstalig opschrift krijgen omdat de meeste UU-masters tegenwoordig Engelstalig zijn en de UU verdere internationalisering nastreeft. Op dit moment wordt gedacht aan: ‘Mould your mind for a bright future’.

Het beeldje is een van de alternatieven die het bestuur op tafel legt, nadat eerder bleek dat het huidige beeldje dat afgestudeerde masterstudenten ontvangen te duur is geworden.

Het nieuwe beeldje heeft inmiddels in de wandelgangen tot enige ophef geleid. Het is weliswaar goedkoop, maar het is minder bestand tegen hoge temperaturen. Studenten uit Afrika of Azië zouden daarom niet in aanmerking kunnen komen voor het cadeau.

Pretpakket
In overleg met de universiteitsraad is ook gekeken naar een meer inhoudelijk alternatief. Rector Bert van der Zwaan schreef recent het boek ‘Haalt de universiteit 2040?’. Dit boek is zowel in Nederland als in het buitenland een doorslaand succes. Dus waarom geven we de studenten dit boek niet?, vraagt het universiteitsbestuur. Om het geheel wat aan te kleden zou daar nog een T-shirt met de titel van het boek (zie afbeelding onder) en een gesigneerde foto van de auteur bijkomen.

De studenten zelf zien meer in een derde optie. Traditioneel leer je in je studententijd bier drinken. Het zou mooi zijn om ook die herinnering een plek te geven, vindt de studentenfractie VUUR. Dat zou kunnen met het bier 1636, dat verwijst naar het oprichtingsjaar van de universiteit. Naast een biertje stelt de universiteit dan ook twee prachtige glazen met opdruk van de universiteit en van het biersoort ter beschikking.

U-raadslid Richard Kempen: “Jammer dat het oude sol-beeldje verdwijnt, maar we stellen het op prijs dat het college van bestuur de studententijd toch op een gepaste wijze weet te symboliseren."

Het universiteitsbestuur wil begin volgende maand de knoop doorhakken in overleg met de U-raad. Op de Facebookpagina van DUB vragen we de Utrechtse studenten nu al met welk cadeau zij willen afzwaaien van de universiteit. De U-Raad heeft al aangegeven de mening van de studenten zwaar te laten meewegen bij het advies dat ze het College van Bestuur geven.