Werkgevers doneren ton voor vluchtelingstudenten

Werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft de stichting voor vluchteling-studenten UAF honderdduizend euro geschonken. “Daaruit spreekt onze grote waardering voor het werk van het UAF”, zei werkgeversvoorzitter Bernard Wientjes.

Het UAF steunt hoogopgeleide vluchtelingen bij hun studie in Nederland en vervolgens bij het vinden van werk. Het bedrijfsleven kan hun talent goed gebruiken, stelt Wientjes. Vaak hebben de vluchtelingen al een studie afgerond in hun land van herkomst en beschikken ze over de nodige werkervaring.

UAF-voorzitter Ruud Lubbers nam de gift in ontvangst en riep het bedrijfsleven op om volop gebruik te maken van de talenten van hoog opgeleide vluchtelingen. “Vooral in de sectoren techniek en zorg zullen zij hard nodig zijn.”

De gift aan het UAF is afkomstig uit het ‘Fonds 100 jaar VNO-NCW’ dat in 1999 werd opgericht met het geld van leden. Het is de laatste schenking uit dit fonds.