Woonproject SSH zoekt dove studenten

In het Utrechtse studentencomplex Johanna worden twaalf studentenkamers speciaal voor gebarentaalstudenten en dove of slechthorende studenten gerealiseerd. “Er bleek voor deze groep een behoefte te zijn aan speciale woningen.”

Het is voor dove en slechthorende studenten vaak lastig om te communiceren met hun huisgenoten. Daarom reserveert de SSH nu woningen speciaal voor studenten met een gehoorbeperking. “Onze doelgroep is niet alleen de gewone, maar ook de bijzondere student. We hebben veel contact met universiteiten en hogescholen over bijzondere huisvestingsbehoeftes onder studenten. De Hogeschool Utrecht liet ons weten dat er vraag was naar woningen voor dove en slechthorende studenten”, zegt een woordvoerder van de SSH.

Studentencomplex Johanna is in aanbouw en wordt na de zomer opgeleverd. De speciale woningen in het complex geven dove en slechthorende studenten de mogelijkheid om met huisgenoten te wonen met wie ze goed kunnen communiceren en maken het voor de gebarentaalstudenten mogelijk om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat er in iedere woning drie dove studenten en drie gebarentaalstudenten komen te wonen.

De kamers van de SSH zijn gevestigd aan de Bisschopsteeg in De Uithof. Ze zijn doofvriendelijk gemaakt door de noodalarmering en de deurbel naast een geluidssignaal ook een lichtsignaal te laten afgeven. De studenten krijgen voor 380 euro per maand een eigen kamer met een oppervlakte van 16 vierkante meter en ze delen een ruime woonkeuken en badkamer.

Studenten kunnen in aanmerkingen komen voor een kamer in een van deze woningen als ze een studie volgen aan het Instituut voor Gebaren, Taal & Dovenstudies van de Hogeschool Utrecht óf als ze doof of slechthorend zijn en een MBO-, HBO- of WO-studie volgen. Geïnteresseerden kunnen zich tot en met vrijdag 19 juni aanmelden bij de SSH via info@sshxl.nl. Eind augustus kunnen studenten er dan hun intrek nemen.

Tags: de johanna | ssh | handicap