Word de campuscolumnist 2018 en win 1000 euro

Alle studenten en medewerkers van de UU kunnen een gooi doen naar de titel van Campuscolumnist van DUB. Vanaf januari 2018 krijgt de winnaar elke twee weken een vaste plek op de site van DUB.

Als Campuscolumnist schrijf je over zaken die jouw opvallen op de universiteit of aan het studentenleven. De columns kunnen bijvoorbeeld gaan over de digitale collegekaart, het Engels van docenten, het bijzondere leven binnen een studentenvereniging, relaties in een studentenhuis, maar ook over publicatiedruk van een wetenschapper, de bureaucratische hobbels om een onderzoeksaanvraag in te dienen of de ervaringen als docent met studenten.

De jury heeft elk jaar zijn eigen criteria. Dit jaar ziet de jury graag dat de campuscolumnist zijn eigen ervaringen op de universiteit op eigen wijze onder woorden brengt. De jury hoopt dat de mondhoeken bij het lezen opkrullen of dat vanzelfsprekendheden na het lezen van de blog niet meer vanzelfsprekend zijn.

De Campuscolumnist 2018 wordt de opvolger van Arthur Zwartsenberg. Deze masterstudent Druginnovation en bachelorstudent Econometrie weet de lezer soms te prikkelen door zijn standpunten scherp neer te zetten, zoals in de column Waarom vrouwen minder verdienen. Maar hij probeert ook zaken te analyseren door zijn eigen ervaringen als student te combineren met wetenschappelijke kennis. Je moet de oliemaatschappijen niet aanvallen, zegt hij, maar serieus aan de slag gaan om af te kicken van fossiele brandstoffen en echt te innoveren.  Maar Arthur kan soms ook met nostalgie terugkijken op zijn studentenleven of geeft studenten persoonlijke tips.

Gratis workshop column schrijven
DUB organiseert in november een gratis workshop columns schrijven. Deze wordt gegeven door Christine Geense van bureau In breedste zin. De workshop is op dinsdag 7 november van 13.30 tot 16.30 uur. Wil je leren columns schrijven of heb je een zetje in de rug nodig om mee te doen aan de campuscolumnistwedstrijd, dan kun je je hier aanmelden. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers.

De campuscolumnist krijgt de titel aan het begin van het nieuwe jaar. Daaraan verbonden is het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hardeman publiceerde jarenlang de wekelijkse column Schreef in het U-blad. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het college of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen en culturen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met een vleugje humor. Sinds het vertrek van auteur Erik Hardeman mist de universiteit een eigenzinnige stem, iemand die de universiteit belicht van binnenuit.

Wie mogen er meedoen
Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2018 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen. Ook voor studenten die in de loop van 2018 afstuderen, staat deelname vrij.

Hoe doe je mee
Om mee te dingen naar de titel Campuscolumnist van de UU moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 500 woorden. Stuur de columns vóór 1 december naar: m.j.agterberg@uu.nl

Wie zit in de jury
Ook dit jaar is het DUB weer gelukt een deskundige jury samen te stellen die alle inzendingen anoniem zal bekijken. In de jury zitten:

• Denise de Ridder, hoogleraar Psychologie. Zij schrijft maandelijks columns op het gebied van gedragswetenschappen voor nrc.nl. Deze columns verschijnen ook op DUB.

• Jerry Goossens, schrijver en journalist. Hij schrijft vijf dagen in de week columns voor AD/Utrechts Nieuwsblad en heeft ook enkele romans op zijn naam staan. Recent verscheen Tot bloed op het droge. Hij studeerde journalistiek aan de HU en Geschiedenis aan de UU.

• Rick Berends, programmamaker Studium Generale. Hij studeerde Taal & Cultuurstudies en deed een master Filosofie.

• Liam Tjoa, heeft zijn bachelorstudie Informatiekunde even onderbroken om zijn Snapchatbedrijf GoSpooky verder op te bouwen. Hij stond deze zomer op de DUB-lijst van de vijftien veelbelovende UU’ers onder de 25.

• Ries Agterberg, hoofdredacteur DUB. Hij studeerde Nederlands in Utrecht.

Stipendium van 1000 euro
De Campuscolumnist krijgt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hiervoor schrijft de Campuscolumnist minstens eens per twee weken, een column voor DUB. De functie loopt één jaar.

Vragen
Als er vragen zijn over de functie van Campuscolumnist, kunnen die gesteld worden aan Ries Agterberg: m.j.agterberg@uu.nl