Zo beleef je de nieuwe DUB-site

Wat DUB is? In de promotievideo van DUB & Dwars wordt alles duidelijk.

Met een druk op de knop heeft Yvonne van Rooy woensdagmiddag officieel de vernieuwde DUB-site gelanceerd. Wat is er veranderd? Dat lees je in dit artikel.

Weten wat DUB is? Bekijk dan deze promovideo van DUB & Dwars.

Zowel op gebied van inhoud als vorm is er veel nieuws te beleven op DUB. Er zijn nieuwe rubrieken, nieuwe columnisten en alles ziet er anders - stukken beter naar onze mening - uit.

Op de homepage vind je het laatste nieuws, achtergronden, en de meest recente columns, blogs en opinies. Aan de rechterkant zie je welke artikelen het meeste gelezen zijn, de laatste reacties op artikelen, @DUBnieuws verwijzingen op Twitter en de meest actuele dossiers. Ook kan je op de homepage zien wie van je vrienden ons leuk vindt op Facebook.

De nieuwe site kent een andere hoofdnavigatie dan de oude. De gekozen overzichtspagina's liggen dicht tegen de kerntaken van de universiteit: onderwijs, onderzoek en studenten. Daarnaast is een overzicht van het nieuws te vinden op het tabblad Nieuws & Opinie.

Nieuws en opinie
Op nieuws en opinie vind je het laatste nieuws op elk gebied, maar ook achtergrondverhalen en analyses over de universitaire politiek. Een nieuwe rubriek is Ruumoer, waarin het grappige, opvallende of bijzondere nieuws staat. Zie je iets bijzonders of vreemds? Maak een foto en stuur die op. In de rubriek Doorgeklikt gluren we over de schutting, zowel in Nederland als daarbuiten. Met een simpele klik krijg je een inkijk bij het hoger onderwijs elders. De rubriek Twitterpraat geeft wekelijks een overzicht van de meest opvallende tweets.

Op de nieuwe en opiniepagina is ruimte voor onze vaste opinieleiders, maar ook voor elke UU-student en medewerker die zijn mening wil delen. Kritische bekenden zijn Niels Bongers met zijn wekelijkse cartoon en columnist Baaierd met zijn eigenzinnige kijk op de universiteit.

Onderwijs
Het Utrechtse onderwijs is volop in beweging. Discussies over selectie en matching, digitalisering, begeleiding, massa-onderwijs en honoursprogramma's zijn aan de orde van de dag. DUB volgt die discussies op de voet op de onderwijspagina. We gaan op de vernieuwde site colleges bezoeken en studenten aan het woord laten over hun thesis. Begin dit jaar zijn we begonnen met een serie portretten van Teaching Fellows, deze week volgen we de genomineerde docenten voor docent van het jaar. Nieuw is de rubriek De Studietip. Studenten kunnen in deze rubriek een persoonlijke vraag of een probleem voorleggen aan een studieadviseur of studentenpsycholoog. Ook hebben we elke week een opvallende statistiek in Plussen en minnen.

De docenten Jeroen Janssen (Onderwijskunde) en Frank van der Salm (Milieu-economie) schrijven, afgewisseld door de studenten Yannick van Altena (Digitale Media) en Karin Prummel (Biomedische wetenschappen)  over hun praktijkervaringen. In dit artikel meer informatie over alle nieuwe columnisten.

Studenten
Het studentenleven in Utrecht is dynamisch en dat willen we op de Studentenpagina laten zien. Hoe zit het met studentenbeurzen voor de actieve student? Ervaren de studenten stress? Maar ook het rijke sociale leven komt aan bod. Aandacht is er voor de lol van gezelligheidsverengingen, bijzondere sportprestaties van studenten en de combinatie van ontspanning en studie bij studieverenigingen.

We hebben series over studenten en vrijwilligerswerk, studentondernemingen en Olympische topsporters richting Londen. Maandelijks nemen we de proef op de som met een TestCase. De eerste zal gaan over bier. Wekelijks gaat Marijn Aan Tafel Bij een studentenhuis, en de wekelijkse 3hoog-klikstrip is er natuurlijk ook. Elke twee weken gaat het team van DUB en Dwars op pad voor een verrassend filmpje. We Skypen regelmatig met een Utrechtse student in het buitenland.

De Utrechtse campuscolumnist Dieudonnée van de Willige en de studentencolumns van Maarten over de Vest en Damia Carli geven een gevarieerd beeld van het studentenleven. Ron Bartels beschrijft zijn ervaringen als student in Montreal en Kaj Hendriks geeft een kijkje in de keuken van de mondiale roeitop. In dit artikel meer informatie over alle nieuwe columnisten.

Onderzoek
Valorisatie, wetenschappelijke integriteit en de speerpunten van de Universiteit Utrecht. Het zijn een paar van de thema's die voorbijkomen op de pagina Onderzoek. Aan de UU vonden in 2011 485 promoties plaats. DUB kijkt naar de promoties die maatschappelijke kwesties aan de orde stellen, laat wetenschappers in de rubriek Uitgeperst aan het woord over hun ervaringen in de media en vraagt enkele onderzoekers in de serie Uh..reka over hun proefschrift waar ze zich minstens vier jaar dag en nacht mee bezig hebben gehouden. We brengen wekelijks een werkplek in beeld en trachten jullie brein te kraken met een wetenschapskraker

We laten vier gerenommeerde wetenschappers aan het woord in een column. Dat zijn de psycholoog Frans Verstraten, de hoogleraar Milieukunde Klaas van Egmond, hoogleraar Neurowetenschappen Marian Joëls en de onderzoeker Nieuwe Media & Digitale Cultuur Mirko Schaefer. In dit artikel meer informatie over alle nieuwe columnisten.

Podium
De Podium-pagina blijft open staan voor medewerkers en studenten van de UU om eigen te informatie te plaatsen. Dat kan een blog zijn, maar een UKje of een aankondiging van een activiteit. Op vrijdag kiest de redactie de leukste, mooiste of interessantste inzending uit als Podiumkraker op de homepage.

Het team van DUB is heel erg benieuwd naar jullie mening over de nieuwe site. Suggesties, lofuitingen en kritiek zijn welkom. Stuur een mailtje, of laat je mening horen in de comments onder dit artikel.