Claim je eigen computerwerkplek in de UB

Ook zo'n moeite om een vrije computerwerkplek te vinden in de UB? Universiteitsraadslid Lennart van Doremalen doet drie suggesties om dit euvel op te lossen.

De universiteit vindt dat er een cultuurverandering plaats moet vinden. Zo moet je als student een lege computerwerkplek claimen ook al ligt er een boek op de spatiebalk. Toch durven studenten dit vaak niet. De student die de boeken wel opzij legt, krijgt twee uur later op zijn dak van een student die zegt dat hij nog maar een half uurtje weg is.

Dat kan anders natuurlijk. Maar er is meer voor nodig dan alleen zeggen dat er een cultuurverandering plaats moet vinden. De volgende drie ideeën zijn eenvoudige acties voor de universiteit om het probleem aan te pakken. Daarna is de student aan zet.

1. Geen boeken op de spatiebalk
Het eerste probleem is dat een student kan voorkomen dat een computer automatisch uitlogt door een boek op de spatiebalk neer te leggen. Dit kan makkelijk voorkomen worden door in plaats van toetsaanslagen alleen computermuisbewegingen te registreren.

Heb je een kwartier je muis niet bewogen? Dan krijg je een pop-up dat je even je muis moet bewegen. Doe je dit niet? Dan wordt je na nog eens 15 minuten wachten toch echt uitgelogd en staat de computer klaar voor de volgende gebruiker.

2. Aansporen van assertief gedrag
Ten tweede leggen studenten niet zomaar de boeken van een ander opzij. Zelfs al hebben ze over een paar uur een tentamen. De universiteit kan met een campagne “Een lege werkplek is een vrije werkplek” de student helpen om hun eigen plek te claimen.

Hierbij moeten de computerschermen van computers die een half uur niet zijn gebruikt een groen scherm laten zien waarop duidelijk staat vermeld: “Dit is een Vrije Werkplek!”. Door ook rode mandjes neer te zetten waarin de boeken van de notoire studieplekbezetter gedumpt kunnen worden, verlagen we de assertiviteitsdrempel voor de student die wél echt wil studeren.

3. Schermen bij de ingang
Als laatste kan de universiteit de vrije computerwerkplekken beter zichtbaar maken. Hang grote beeldschermen op bij de ingang van de bibliotheek en laat hierop zien waar vrije computerwerkplekken zijn. Zo kunnen studenten terwijl ze naar binnen lopen al zien waar ze heen moeten voor een vrije computer.

Als deze ideeën zijn doorgevoerd is de student aan zet. Je moet zelf de boeken in het mandje leggen en je eigen werkplek claimen. Ook andere ideeën zijn welkom en ik wil dan ook iedereen oproepen om die naar de universiteit of de universiteitsraad (info@studentenraad.uu.nl) te sturen. Als er vervolgens nog steeds te weinig computerwerkplekken zijn dán kunnen we gaan kijken naar het creëren van meer computerwerkplekken. Tot die tijd kunnen we van dat geld beter een docent voor het schoolbord laten staan.