Waar blijven de donaties voor afscheidscadeau van de rector?

De UU wil graag een toonaangevende internationale onderzoeksuniversiteit zijn. Maar als het om fondsenwerving gaan tonen we ons oer-Hollands.

Rector Bert van der Zwaan neemt maandag 26 maart tijdens de verjaardag van de universiteit ( Dies voor ingewijden) afscheid. Als cadeau wil hij steun voor een passend goed doel: “een stimuleringsfonds ten behoeve van jonge mensen voor wie studeren geen vanzelfsprekendheid is, zoals vluchtelingen en talentvolle jongeren met een achterstandspositie."

Je zou denken dat dit groot op de thuispagina van de universiteit staat aangekondigd. Je zou denken dat de voorzitter van het College van Bestuur aan mail alle medewerkers en studenten zou sturen om de aandacht te vestigen op dit initiatief.

Maar niets van dat al. Na goed doorklikken op het bericht over de aankondiging van Berts afscheid vind je de actie. Vier dagen voor zijn afscheidsrede is er een schamele 1.100 euro gedoneerd.

Nog erger is dat bedrag is bijeengebracht door 19 personen. Dat zijn 19 van de pak-en-beet meer dan 35.000 mensen die de universitaire gemeenschap omvat. Ik schaam me dood!

Via DUB het reguliere orgaan van de universitaire gemeenschap, doe ik deze oproep: Geef de rector een waardig afscheidscadeau. Doneer via deze link. Als iedere student één euro geeft en ieder staflid twee tientjes, halen we zo een ton op.

Kom op DUB: publiceer deze oproep. Kom op Anton Pijpers: laat zien dat de universiteit haar rector steunt. Kom op mensen: zet een eindspurt in voor Bert van der Zwaan. En voor die jonge mensen die dit steuntje in de rug zo goed kunnen gebruiken.