Vwo'ers willen nog steeds heel graag studeren

Net als vorig jaar wil een overgrote meerderheid van 5 en 6 vwo een opleiding volgen in het hoger onderwijs. Meisjes kijken net iets vaker dan jongens ook naar een hbo-opleiding.

De huidige conjunctuur heeft geen invloed op de keuze van scholieren om na het vwo te gaan studeren. Dat blijkt uit het Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2012. In totaal zijn 1671 vwo’ers ondervraagd die in de vijfde of zesde klas zitten.

Hun belangstelling om na de middelbare school te gaan studeren is nog net zo groot als vorig jaar. Deeltijdstudies zijn beduidend minder in trek dan in 2011. Van de vwo’ers die willen doorleren, wil een overgrote meerderheid naar de universiteit. Meisjes kijken vaker dan jongens ook naar hbo-opleidingen.